­čôÜ | Uczenie najm┼éodszych: efektywnie i efektownie - Early StageÔÇŽ

Uczenie najmłodszych: efektywnie i efektownie

23.10.2018
Uczenie Najmłodszych 1

Hej Nauczycielu przedszkolak├│w! Masz w grupie kilkoro uczni├│w, kt├│rzy ci─ůgle powtarzaj─ů ÔÇ×Toilet, please!ÔÇŁ, a na has┼éo ÔÇ×LetÔÇÖs sing!ÔÇŁ milcz─ů? Czujesz, ┼╝e czasami zainteresowanie dzieci Twoj─ů lekcj─ů jest za ma┼ée? Oto moje 5 filar├│w atrakcyjnej i efektywnej pracy z przedszkolakami. Zapraszam do lektury!

1. Roz┼Ťmiesz

Poczucie humoru i dystans do siebie to pot─Ö┼╝ne supermoce. Pami─Ötaj o sile ┼Ťmiechu! Pracuj─ůc z nowym s┼éownictwem czy historyjk─ů - roz┼Ťmieszaj dzieci - wydawaj ┼Ťmieszne d┼║wi─Öki, wykonuj przerysowane gesty, r├│b miny! Wykorzystywanym pacynkom mo┼╝esz przypisa─ç cechy gapy, kt├│ry cz─Östo si─Ö przewraca, upuszcza co┼Ť, lub zapominalskiego, kt├│ry nie pami─Öta imion dzieci, myli nazwy obrazk├│w itp. Zauwa┼╝aj zabawne klasowe sytuacje i zara┼╝aj swoim ┼Ťmiechem i u┼Ťmiechem! Pozytywna atmosfera zaj─Ö─ç i zrelaksowani uczniowie to idealne warunki do nauki.

2. Przygotuj do ┼Ťpiewania

Piosenki to nieod┼é─ůczny element kurs├│w dla dzieci. Przedszkolaki potrzebuj─ů czasu na opanowanie tekstu i swobodny ┼Ťpiew. Dlatego pami─Ötaj o zadaniach przygotowuj─ůcych dzieci do ┼Ťpiewania, daj─ůcych jednocze┼Ťnie namiastk─Ö ┼Ťpiewu i wzbudzaj─ůcych motywacj─Ö. Zale┼╝nie od konkretnego utworu mo┼╝esz zacz─ů─ç np. od zabawy w echo ÔÇô w trakcie s┼éuchania nagrania dzieci powtarzaj─ů (┼Ťpiewaj─ů) kilka razy ostatnie s┼éowo z danego wersu. Je┼Ťli utw├│r na to pozwala mo┼╝esz zaproponowa─ç dzieciom powtarzanie ca┼éych wers├│w w przerwach mi─Ödzy kolejnymi linijkami ÔÇô mog─ů to robi─ç szybko (tak, by zd─ů┼╝y─ç przed kolejnym wersem). Spr├│bujcie r├│wnie┼╝ za┼Ťpiewa─ç ─çwiczon─ů piosenk─Ö w zwolnionym tempie bez nagrania. A gdy ju┼╝ przejdziecie do ┼Ťpiewania, koniecznie przyczep w widocznym miejscu w sali karty obrazkowe wyznaczaj─ůce kolejno┼Ť─ç ┼Ťpiewania o poszczeg├│lnych elementach z piosenki. Te wszystkie zabiegi pozwalaj─ů dzieciom aktywnie uczestniczy─ç w ┼Ťpiewaniu na miar─Ö ich mo┼╝liwo┼Ťci.

3. Pod─ů┼╝aj za dzie─çmi

Wiek przedszkolny to z┼éoty wiek ÔÇô dzieci przechodz─ů intensywne przemiany rozwojowe - bardzo szybko zapami─Ötuj─ů, wszystko je ciekawi i maj─ů niespo┼╝yte pok┼éady energii. Ka┼╝de dziecko rozwija si─Ö jednak w swoim rytmie. Dlatego pami─Ötaj, ┼╝e nie ka┼╝de b─Ödzie od razu gotowe m├│wi─ç ÔÇô odpowiada─ç na pytania, powtarza─ç, czy ┼Ťpiewa─ç; nie ka┼╝de narysuje wskazan─ů rzecz, czy wytnie obrazek. Dostosuj swoj─ů lekcj─Ö do dzieci, b─ůd┼║ elastyczny/a. Daj sobie prawo do niezrealizowania ca┼éego planu, b─ůd┼║ tak┼╝e gotowy/a na jego rozszerzenie i podniesienie poprzeczki wy┼╝ej. Korzystaj z r├│┼╝norodno┼Ťci swojej grupy.

4. Zbuduj bezpieczn─ů baz─Ö

To, co znane nie budzi niepokoju ÔÇô dlatego tak wa┼╝ne, by w r├│┼╝norodno┼Ťci lekcji znalaz┼é si─Ö r├│wnie┼╝ czas na klasow─ů rutyn─Ö. Przed zaj─Öciami upewnij si─Ö, czy dzieci nie potrzebuj─ů odwiedzi─ç toalety lub si─Ö napi─ç. Zaczynaj i ko┼äcz zaj─Öcia ulubionymi piosenkami. Stosuj rymowanki zagrzewaj─ůce uczni├│w do posprz─ůtania, zrobienia ko┼éa czy za┼Ťpiewania piosenki. Zach─Öcaj uczni├│w do wypowiadania ich razem z Tob─ů! To w┼éa┼Ťnie dzi─Öki sta┼éej strukturze lekcji dasz dzieciom poczucie bezpiecze┼ästwa, bez kt├│rego z angielskim ani rusz!

5. Zaciekaw

Kluczem do r├│┼╝norodno┼Ťci lekcji jest przygotowanie zada┼ä pobudzaj─ůcych r├│┼╝ne zmys┼éy dzieci. Pami─Ötaj o kolorowych obrazach i realiach. Przygotuj nagrania piosenek i historyjek. Zaplanuj zadania, w kt├│rych dzieci mog─ů dotkn─ů─ç rekwizyt├│w (np. wk┼éadaj─ůc r─Öce do pude┼éka z dziurami lub worka), przyklei─ç co┼Ť, narysowa─ç. Spr├│buj wykorzysta─ç na zaj─Öciach instrumenty muzyczne, farby, plastelin─Ö, ziarna fasoliÔÇŽ Wprowad┼║ ruch, ale pami─Ötaj te┼╝ o zadaniach statycznych i wyciszaj─ůcych.

Trzymam kciuki za Twoje lekcje z przedszkolakami. To nie lada wyzwanie i wierz─Ö, ┼╝e nie bez powodu uczysz j─Özyka angielskiego w┼éa┼Ťnie t─Ö grup─Ö wiekow─ů!

Agnieszka Gajewska - metodyk główny Early Stage
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej