Hej Nauczycielu przedszkolaków! Masz w grupie kilkoro uczniów, którzy ciągle powtarzają „Toilet, please!”, a na hasło „Let’s sing!” milczą? Czujesz, że czasami zainteresowanie dzieci Twoją lekcją jest za małe? Oto moje 5 filarów atrakcyjnej i efektywnej pracy z przedszkolakami. Zapraszam do lektury!
1. Rozśmiesz
Poczucie humoru i dystans do siebie to potężne supermoce. Pamiętaj o sile śmiechu! Pracując z nowym słownictwem czy historyjką - rozśmieszaj dzieci - wydawaj śmieszne dźwięki, wykonuj przerysowane gesty, rób miny! Wykorzystywanym pacynkom możesz przypisać cechy gapy, który często się przewraca, upuszcza coś, lub zapominalskiego, który nie pamięta imion dzieci, myli nazwy obrazków itp. Zauważaj zabawne klasowe sytuacje i zarażaj swoim śmiechem i uśmiechem! Pozytywna atmosfera zajęć i zrelaksowani uczniowie to idealne warunki do nauki.
2. Przygotuj do śpiewania
Piosenki to nieodłączny element kursów dla dzieci. Przedszkolaki potrzebują czasu na opanowanie tekstu i swobodny śpiew. Dlatego pamiętaj o zadaniach przygotowujących dzieci do śpiewania, dających jednocześnie namiastkę śpiewu i wzbudzających motywację. Zależnie od konkretnego utworu możesz zacząć np. od zabawy w echo – w trakcie słuchania nagrania dzieci powtarzają (śpiewają) kilka razy ostatnie słowo z danego wersu. Jeśli utwór na to pozwala możesz zaproponować dzieciom powtarzanie całych wersów w przerwach między kolejnymi linijkami – mogą to robić szybko (tak, by zdążyć przed kolejnym wersem). Spróbujcie również zaśpiewać ćwiczoną piosenkę w zwolnionym tempie bez nagrania. A gdy już przejdziecie do śpiewania, koniecznie przyczep w widocznym miejscu w sali karty obrazkowe wyznaczające kolejność śpiewania o poszczególnych elementach z piosenki. Te wszystkie zabiegi pozwalają dzieciom aktywnie uczestniczyć w śpiewaniu na miarę ich możliwości.
3. Podążaj za dziećmi
Wiek przedszkolny to złoty wiek – dzieci przechodzą intensywne przemiany rozwojowe - bardzo szybko zapamiętują, wszystko je ciekawi i mają niespożyte pokłady energii. Każde dziecko rozwija się jednak w swoim rytmie. Dlatego pamiętaj, że nie każde będzie od razu gotowe mówić – odpowiadać na pytania, powtarzać, czy śpiewać; nie każde narysuje wskazaną rzecz, czy wytnie obrazek. Dostosuj swoją lekcję do dzieci, bądź elastyczny/a. Daj sobie prawo do niezrealizowania całego planu, bądź także gotowy/a na jego rozszerzenie i podniesienie poprzeczki wyżej. Korzystaj z różnorodności swojej grupy.
4. Zbuduj bezpieczną bazę
To, co znane nie budzi niepokoju – dlatego tak ważne, by w różnorodności lekcji znalazł się również czas na klasową rutynę. Przed zajęciami upewnij się, czy dzieci nie potrzebują odwiedzić toalety lub się napić. Zaczynaj i kończ zajęcia ulubionymi piosenkami. Stosuj rymowanki zagrzewające uczniów do posprzątania, zrobienia koła czy zaśpiewania piosenki. Zachęcaj uczniów do wypowiadania ich razem z Tobą! To właśnie dzięki stałej strukturze lekcji dasz dzieciom poczucie bezpieczeństwa, bez którego z angielskim ani rusz!
5. Zaciekaw
Kluczem do różnorodności lekcji jest przygotowanie zadań pobudzających różne zmysły dzieci. Pamiętaj o kolorowych obrazach i realiach. Przygotuj nagrania piosenek i historyjek. Zaplanuj zadania, w których dzieci mogą dotknąć rekwizytów (np. wkładając ręce do pudełka z dziurami lub worka), przykleić coś, narysować. Spróbuj wykorzystać na zajęciach instrumenty muzyczne, farby, plastelinę, ziarna fasoli… Wprowadź ruch, ale pamiętaj też o zadaniach statycznych i wyciszających.
Trzymam kciuki za Twoje lekcje z przedszkolakami. To nie lada wyzwanie i wierzę, że nie bez powodu uczysz języka angielskiego właśnie tę grupę wiekową!