Uczenie najmłodszych: efektywnie i efektownie

23.10.2018
Pexels max fischer 5212338

Hej Nauczycielu przedszkolaków! Masz w grupie kilkoro uczniów, którzy ciągle powtarzają „Toilet, please!”, a na hasło „Let’s sing!” milczą? Czujesz, że czasami zainteresowanie dzieci Twoją lekcją jest za małe? Oto moje 5 filarów atrakcyjnej i efektywnej pracy z przedszkolakami. Zapraszam do lektury!

1. Rozśmiesz

Poczucie humoru i dystans do siebie to potężne supermoce. Pamiętaj o sile śmiechu! Pracując z nowym słownictwem czy historyjką - rozśmieszaj dzieci - wydawaj śmieszne dźwięki, wykonuj przerysowane gesty, rób miny! Wykorzystywanym pacynkom możesz przypisać cechy gapy, który często się przewraca, upuszcza coś, lub zapominalskiego, który nie pamięta imion dzieci, myli nazwy obrazków itp. Zauważaj zabawne klasowe sytuacje i zarażaj swoim śmiechem i uśmiechem! Pozytywna atmosfera zajęć i zrelaksowani uczniowie to idealne warunki do nauki.

2. Przygotuj do śpiewania

Piosenki to nieodłączny element kursów dla dzieci. Przedszkolaki potrzebują czasu na opanowanie tekstu i swobodny śpiew. Dlatego pamiętaj o zadaniach przygotowujących dzieci do śpiewania, dających jednocześnie namiastkę śpiewu i wzbudzających motywację. Zależnie od konkretnego utworu możesz zacząć np. od zabawy w echo – w trakcie słuchania nagrania dzieci powtarzają (śpiewają) kilka razy ostatnie słowo z danego wersu. Jeśli utwór na to pozwala możesz zaproponować dzieciom powtarzanie całych wersów w przerwach między kolejnymi linijkami – mogą to robić szybko (tak, by zdążyć przed kolejnym wersem). Spróbujcie również zaśpiewać ćwiczoną piosenkę w zwolnionym tempie bez nagrania. A gdy już przejdziecie do śpiewania, koniecznie przyczep w widocznym miejscu w sali karty obrazkowe wyznaczające kolejność śpiewania o poszczególnych elementach z piosenki. Te wszystkie zabiegi pozwalają dzieciom aktywnie uczestniczyć w śpiewaniu na miarę ich możliwości.

3. Podążaj za dziećmi

Wiek przedszkolny to złoty wiek – dzieci przechodzą intensywne przemiany rozwojowe - bardzo szybko zapamiętują, wszystko je ciekawi i mają niespożyte pokłady energii. Każde dziecko rozwija się jednak w swoim rytmie. Dlatego pamiętaj, że nie każde będzie od razu gotowe mówić – odpowiadać na pytania, powtarzać, czy śpiewać; nie każde narysuje wskazaną rzecz, czy wytnie obrazek. Dostosuj swoją lekcję do dzieci, bądź elastyczny/a. Daj sobie prawo do niezrealizowania całego planu, bądź także gotowy/a na jego rozszerzenie i podniesienie poprzeczki wyżej. Korzystaj z różnorodności swojej grupy.

4. Zbuduj bezpieczną bazę

To, co znane nie budzi niepokoju – dlatego tak ważne, by w różnorodności lekcji znalazł się również czas na klasową rutynę. Przed zajęciami upewnij się, czy dzieci nie potrzebują odwiedzić toalety lub się napić. Zaczynaj i kończ zajęcia ulubionymi piosenkami. Stosuj rymowanki zagrzewające uczniów do posprzątania, zrobienia koła czy zaśpiewania piosenki. Zachęcaj uczniów do wypowiadania ich razem z Tobą! To właśnie dzięki stałej strukturze lekcji dasz dzieciom poczucie bezpieczeństwa, bez którego z angielskim ani rusz!


5. Zaciekaw

Kluczem do różnorodności lekcji jest przygotowanie zadań pobudzających różne zmysły dzieci. Pamiętaj o kolorowych obrazach i realiach. Przygotuj nagrania piosenek i historyjek. Zaplanuj zadania, w których dzieci mogą dotknąć rekwizytów (np. wkładając ręce do pudełka z dziurami lub worka), przykleić coś, narysować. Spróbuj wykorzystać na zajęciach instrumenty muzyczne, farby, plastelinę, ziarna fasoli… Wprowadź ruch, ale pamiętaj też o zadaniach statycznych i wyciszających.

Trzymam kciuki za Twoje lekcje z przedszkolakami. To nie lada wyzwanie i wierzę, że nie bez powodu uczysz języka angielskiego właśnie tę grupę wiekową!

Agnieszka Gajewska - metodyk główny Early Stage
Komentarze

Cwiczenia ruchowe dla dzieci podczas nauki jezyka angielskiego

Ćwiczenia ruchowe dla dzieci podczas nauki języka angielskiego

Czy najlepiej przyswajamy wiedzę siedząc nieruchomo w ławce? Czy ruch może zmienić strukturę mózgu? Jak dokładnie aktywność fizyczna działa na umysł? Jeśli c...
Czytaj więcej
Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej