Pierwszy dzień w nowej szkole to stresujący moment dla każdego dziecka, nawet kiedy nie jest w tym samo. Jeśli dołącza do już zgranej grupy, dopasowanie się do reszty uczniów i uczennic jest szczególnie dużym wyzwaniem. Dziecko może czuć niepewność i unikać wychodzenia z inicjatywą. Sytuacja ta jest też niełatwa dla nauczyciela(-lki). Jak dobrze wprowadzić nową osobę w życie klasy? Jak zareagują inne dzieci na nowego kolegę lub koleżankę?
Spis treści:
Warto zapamiętać:
Dołączenie do zgranej grupy to ogromne wyzwanie i stres zarówno dla dziecka, jak i nauczyciela. Dziecko może czuć niepewność i unikać inicjatywy, dlatego kluczowe jest odpowiednie przygotowanie procesu wdrożenia.
Proces wdrożenia można podzielić na trzy etapy:
Wskazówka: Zaproponuj rodzicom, aby dziecko przyszło kilka minut przed zajęciami. To czas na rozmowę i rozwianie obaw w cztery oczy.
Nowa osoba w klasie to duża zmiana dla dynamiki grupy. Pamiętaj, że:
Odpowiednie wdrożenie nowego ucznia lub uczennicy to inwestycja w pozytywną atmosferę w klasie i poczucie wsparcia. Chociaż zadanie to nie należy do łatwych, każda osoba pracująca w zawodzie nauczyciela kiedyś będzie musiała się z nim prawdopodobnie zmierzyć.
Podobnie jak w codziennych relacjach, pierwsze spotkanie z nowym uczniem lub uczennicą ma ogromne znaczenie. Zadbaj o uśmiech, spróbuj wyczuć poziom stresu dziecka i spokojnie wyjaśnij zasady współpracy. Jeśli nie chce jeszcze zabierać głosu – daj mu czas. Nieśmiałość i niepewność na początku są czymś zupełnie naturalnym.
Jeśli wiesz, że do grupy dołączy nowa osoba, warto zaproponować rodzicom, aby dziecko pojawiło się w klasie jeszcze kilka minut przed rozpoczęciem zajęć. Wtedy możesz nawiązać z nim pierwszy kontakt, opowiedzieć nieco o sobie oraz rozwiać wszelkie obawy dotyczące zmiany środowiska.
Nowa osoba w klasie to duża zmiana nie tylko dla dołączającego dziecka, ale i dla samej grupy. Uczniowie i uczennice doskonale się znają oraz wiedzą, jak wspólnie pracować. Zaproszenie kogoś nowego do klasy nie powinno być dla nich niespodzianką – poinformuj dzieci o zmianie i opowiedz im coś więcej o nowej osobie.
Warto pamiętać, że część uczniów i uczennic z radością powita nową osobę w grupie, a inni – szczególnie ci bardziej nieśmiali – mogą poczuć odrobinę niepewności. To zupełnie naturalne. Daj im przestrzeń na własne tempo i nie oczekuj identycznej reakcji od wszystkich.
Wprowadzenie nowego ucznia lub uczennicy wcale nie musi być czasochłonne ani trudne! Poniżej przedstawiamy kilka propozycji aktywności, które nie zajmują dużo czasu na lekcji, a pozwalają skutecznie przełamać pierwsze lody.
Pierwsze lekcje to ważne momenty przy wdrażaniu nowego ucznia lub uczennicy do grupy. Warto nieco zwolnić z materiałem i skupiać się na współpracy, by każde z dzieci odnalazło się w nowej sytuacji.
Jak stopniowo włączać nowego ucznia lub uczennicę w rytm zajęć?
Sprawdź też:
NaCoBeZU w praktyce: Na Co Będziemy Zwracać Uwagę na lekcjach angielskiego?

Wprowadzenie nowego ucznia lub uczennicy do istniejącej grupy nie jest łatwym zadaniem, ale z odpowiednim przygotowaniem wcale nie musi być wyzwaniem! O udanej współpracy z dziećmi w klasie piszemy w artykułach:
Kiedy minie już trochę czasu od pierwszej lekcji, poproś ucznia lub uczennicę, aby zostali kilka minut po zajęciach. W atmosferze zaufania i zrozumienia zapytaj o to, jak się czują, czy doświadczają jakichś trudności w klasie albo, po prostu, czy chcą jeszcze o czymś porozmawiać.
Regularnie monitoruj również relacje w grupie i staraj się włączać nową osobę do różnych zadań i projektów. Zwróć uwagę na to, czy nowy uczeń lub uczennica ma kontakt z całą grupą, czy jednak woli pracować samodzielnie. Wspieraj integrację z innymi dziećmi, a z tygodnia na tydzień będzie coraz lepiej!
Świetnym pomysłem na początku współpracy jest być w kontakcie z rodzicami nowego ucznia lub uczennicy. Po pierwszych dwóch czy trzech lekcjach zadzwoń na podany przez nich numer telefonu, zostaw wiadomość e-mail albo zaproś ich na krótkie spotkanie w szkole.
Regularny kontakt z rodzicem pozwala szybko zareagować na potrzeby dziecka i wspierać jego adaptację. Warto podzielić się obserwacjami, zapytać o wrażenia ucznia lub uczennicy po zajęciach i upewnić się, że czuje się swobodnie w nowej grupie.
Wprowadzając nowego ucznia lub uczennicę do istniejącej już klasy, łatwo można popaść w skrajności. Nadmierna opiekuńczość ze strony lektora(-rki) nie sprzyja rozwojowi samodzielności dziecka (1), ale brak wystarczającego wsparcia sprawi, że poczuje się ono osamotnione.
Nauczyciel(ka) musi także unikać mówienia za dziecko – warto dać mu czas, aby zebrało myśli i podało własną odpowiedź. Nie poganiaj, ale życzliwie zachęcaj do zabrania głosu. Ważne w prawidłowej adaptacji będzie również przeciwdziałanie „syndromowi gwiazdy” – zbyt duże skupienie uwagi klasy na nowej osobie może tylko zwiększyć jej stres i negatywnie odbić się na reszcie klasy.
Każdy nowy uczeń oraz uczennica to historia, która dopiero się zaczyna. To od nas zależy, czy poczują, że trafili we właściwe miejsce. Nie każde wdrożenie musi być stresujące ani skomplikowane – kluczem jest świadome planowanie pierwszych lekcji i małe kroki integracyjne. Nawet proste aktywności, krótkie gry czy wspólne zadania potrafią szybko przełamać lody i włączyć nową osobę w rytm grupy.
Tak, przydzielony „buddy” może pomóc nowemu uczniowi lub uczennicy szybciej odnaleźć się w codzienności grupy i poczuć wsparcie rówieśników. Ważne jednak, aby dobrać osobę chętną do współpracy, a nie narzucać takiej roli komuś na siłę.
Najpierw warto spokojnie obserwować sytuację i upewnić się, że nie wynika ona ze zbyt dużego poziomu stresu u dziecka. Można powoli angażować ucznia w małe, bezpieczne zadania grupowe i inicjować krótkie rozmowy, bez wywierania presji.
Dobrym rozwiązaniem będą regularne krótkie rozmowy, podczas których uczeń lub uczennica może opowiedzieć o swoich doświadczeniach. Warto obserwować relacje rówieśnicze i zachowanie na zajęciach oraz reagować na bieżąco.
Wdrożenie nowego ucznia nie musi być stresującym wyzwaniem. Kluczem do sukcesu jest świadome planowanie i metoda małych kroków. Połączenie życzliwego powitania, prostych zabaw integracyjnych oraz stałego kontaktu z rodzicami sprawi, że zarówno nowy uczeń, jak i cała grupa poczują się komfortowo. Pamiętaj, że każdy uczeń to nowa historia, a Twoja rola jako nauczyciela ma decydujący wpływ na to, jak ta historia się rozpocznie.
Źródła:
1. Nowy uczeń w klasie. Charaktery https://charaktery.eu/artykul/nowy-uczen-w-klasie