­čôÜ | ABC KIT czyli zestaw pierwszej pomocy dla metodyka - Early StageÔÇŽ

ABC KIT czyli zestaw pierwszej pomocy dla metodyka

6.09.2019
TU2 1

Niekt├│rzy my┼Ťl─ů, ┼╝e ┼╝ycie metodyka jest us┼éane r├│┼╝ami ÔÇô nie musi przygotowywa─ç lekcji, rozwi─ůzywa─ç trudnych sytuacji w klasie, sprawdza─ç sterty prac domowych. Czy rzeczywi┼Ťcie jego g┼é├│wnym zadaniem s─ů spacery po szkolnych korytarzach i zagl─ůdanie na zaj─Öcia, aby upewni─ç si─Ö, czy wszystko gra?

Nie ma nic bardziej mylnego! Praca metodyka jest ogromnym wyzwaniem polegaj─ůcym nie tylko na wspieraniu rozwoju ÔÇô uczni├│w, nauczycieli i siebie samego, ale r├│wnie┼╝ na braniu odpowiedzialno┼Ťci za miejsce pracy. To tutaj lektorzy sp─Ödzaj─ů mn├│stwo czasu, realizuj─ůc swoje zawodowe ambicje, ┼é─ůcz─ůc wyzwania ┼╝ycia osobistego z codziennymi wyzwaniami w klasie. To tutaj uczniowie zdobywaj─ů i doskonal─ů j─Özykowe umiej─Ötno┼Ťci, odkrywaj─ů swoje pasje, talenty. Metodyk musi wi─Öc zadba─ç i o poziom nauczania, i o szko┼é─Ö jako miejsce pracy, w kt├│rym nauczyciele powinni si─Ö czu─ç komfortowo i bezpiecznie. A to wi─ů┼╝e si─Ö z podejmowaniem r├│┼╝nych istotnych decyzji, realizowaniem trudnych zada┼ä. Jak stawi─ç czo┼éa zawodowej codzienno┼Ťci, ┼╝eby nas nie przerasta┼éa, tylko mobilizowa┼éa do dzia┼éania? Oto zestaw pierwszej pomocy z mn├│stwem przydatnych wskaz├│wek.

RATUNKU! GDZIE WYMARZONY PERSONEL?

Rekrutacja to bardzo wa┼╝ny proces. Szczeg├│lnie dzisiaj, kiedy na rynku pracy panuje du┼╝a konkurencja. Od tego, jak go zaplanujemy i przeprowadzimy, zale┼╝y nasza najbli┼╝sza przysz┼éo┼Ť─ç. Po pierwsze, czy b─Ödziemy mieli ekip─Ö na sz├│stk─Ö i uda nam si─Ö wzorowo obs┼éu┼╝y─ç wszystkich klient├│w. Po drugie, czy stworzymy dream team, czyli zatrudnimy ludzi kompetentnych, otwartych, nastawionych na rozw├│j, kt├│rzy ceni─ů te same warto┼Ťci i postawy co my.

ABC KIT, CZYLI RECEPTA NA SKOMPLETOWANIE ZAŁOGI

A. Nie zak┼éadajmy, ┼╝e dyplom mo┼╝e zast─ůpi─ç porz─ůdn─ů rekrutacj─Ö, dlatego ju┼╝ na pocz─ůtku warto sprawdzi─ç kwalifikacje zawodowe kandydata. Jak? Poziom j─Özykowy ÔÇô poprzez rozmow─Ö po angielsku i kr├│tki test j─Özykowy, natomiast warsztat metodyczny ÔÇô najlepiej w akcji. Popro┼Ťmy nauczyciela, aby poprowadzi┼é lekcj─Ö b─ůd┼║ jej cz─Ö┼Ť─ç, przy czym we┼║my pod uwag─Ö szczeg├│lne warunki, w kt├│rych b─Ödzie dzia┼éa┼é: stres, nieznajomo┼Ť─ç grupy czy brak do┼Ťwiadczenia. Nie oczekujmy perfekcyjnej lekcji, ale przyjrzyjmy si─Ö, czy lektor jest zaanga┼╝owany i potrafi budowa─ç relacj─Ö z uczniami. Tak najlepiej zweryfikujemy, czy dany kandydat poradzi sobie w klasie.

B. Pami─Ötajmy, ┼╝e rekrutacja dzia┼éa w dwie strony. Ty sprawdzasz kandydata, a kandydat sprawdza Ciebie. Skoro chcemy, ┼╝eby wybra┼é w┼éa┼Ťnie nasz─ů szko┼é─Ö, zadbajmy o kilka zasadniczych kwestii. Przede wszystkim opowiedzmy, jak b─Ödzie wygl─ůda┼é proces rekrutacji. Dzi─Öki temu nauczyciel mo┼╝e poczu─ç si─Ö bezpiecznie. W trakcie rozmowy zarezerwujmy czas na pytania ÔÇô to szansa, aby kandydat lepiej nas pozna┼é. Po┼Ťwi─Ö─çmy kilka minut na dok┼éadne przedstawienie warunk├│w wsp├│┼épracy. Udzielaj─ůc wyczerpuj─ůcej informacji na temat formy zatrudnienia i finans├│w, pokazujemy, ┼╝e gramy w otwarte karty i uczciwie traktujemy ka┼╝dego kandydata.

C. Je┼Ťli w trakcie rekrutacji opowiadamy o kulturze, warto┼Ťciach, zasadach realizowanych i respektowanych w szkole, nasze s┼éowa musz─ů mie─ç pokrycie w rzeczywisto┼Ťci. Nie m├│wmy o miejscu pracy przyjaznym mamom, kiedy to tylko pobo┼╝ne ┼╝yczenia. Deklaruj─ůc wsparcie w rozwoju i realizacj─Ö ┼Ťcie┼╝ek awansu, zastan├│wmy si─Ö, na czym to b─Ödzie polega┼éo w praktyce i czy faktycznie mamy takie mo┼╝liwo┼Ťci. Nie ukrywajmy, ┼╝e praca lektora to codzienne wyzwania, z kt├│rymi trzeba si─Ö zmierzy─ç. Uczenie dzieci wymaga cierpliwo┼Ťci? Powiedz to wprost! Do lekcji trzeba si─Ö przygotowywa─ç? Poinformuj, ┼╝e tak! Je┼Ťli oczekujemy od lektora postawy otwarto┼Ťci, zaanga┼╝owania, inicjatywy ÔÇô wyja┼Ťnijmy, co si─Ö za tym kryje. Jasne postawienie sprawy mo┼╝e oszcz─Ödzi─ç potencjalnych rozczarowa┼ä w przysz┼éo┼Ťci.

LEKARZ NA DY┼╗URZE

Kluczow─ů spraw─ů dla stworzenia dobrego miejsca pracy jest inwestycja w rozw├│j. Wszyscy mamy naturaln─ů potrzeb─Ö zdobywania wiedzy, pokonywania trudno┼Ťci, mierzenia si─Ö z nowymi wyzwaniami. Dlatego dobry metodyk jest ca┼éy czas na dy┼╝urze ÔÇô obserwuje zesp├│┼é, docenia jego mocne strony, wskazuje obszary do rozwoju. Dba o to, ┼╝eby lektorzy mieli przed sob─ů ciekawe perspektywy zawodowe. I cele, kt├│re motywuj─ů do dzia┼éania.


ABC KIT, CZYLI INSTRUKCJA FACHOWEJ POMOCY


A.
Onboarding w szkole j─Özykowej? Zacznijmy od niego. To proces polegaj─ůcy na wprowadzeniu nauczyciela we wszystkie kwestie zwi─ůzane z now─ů prac─ů, bez zb─Ödnych skok├│w ci┼Ťnienia ;) Dobrze zaprojektowany ÔÇô gwarantuje szybk─ů adaptacj─Ö w zespole. Zastan├│wmy si─Ö, co b─Ödzie najistotniejsze dla nowej osoby w pierwszych tygodniach pracy? Z pewno┼Ťci─ů znajomo┼Ť─ç naszych program├│w i metod nauczania. W tym celu koniecznie zapewnijmy lektorowi ÔÇô nawet do┼Ťwiadczonemu ÔÇô podstawowe szkolenie na start. Pozna dzi─Öki niemu nasz─ů filozofi─Ö nauczania.

B. Potraktujmy hospitacj─Ö jako punkt wyj┼Ťcia do rozmowy o przeprowadzonej lekcji. Nie oceniajmy i nie dawajmy gotowych rozwi─ůza┼ä ÔÇô poszukajmy ich wsp├│lnie z lektorem. Metodyk powinien wspiera─ç nauczyciela w odkrywaniu w┼éasnych ┼Ťcie┼╝ek, a nie by─ç tym, kt├│ry wyznacza szlak i ka┼╝e nim kroczy─ç. Wa┼╝ne, aby nie budowa─ç kultury organizacyjnej, w kt├│rej nie ma przestrzeni na pope┼énianie b┼é─Öd├│w. Przecie┼╝ to one s─ů nieod┼é─ůcznym elementem nauki.

C. Zwr├│─çmy uwag─Ö, ┼╝e nawet najbardziej do┼Ťwiadczeni i ┼Ťwiadomi nauczyciele ca┼éy czas chc─ů si─Ö rozwija─ç i mie─ç przed sob─ů nowe wyzwania. Dajmy im tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç. Zastan├│wmy si─Ö, czy w szkole s─ů realizowane projekty, kt├│rymi mogliby si─Ö zaj─ů─ç albo czy istnieje obszar do zagospodarowania, odpowiadaj─ůcy ich ambicjom oraz potencja┼éowi. A co, kiedy dobry lektor chce spr├│bowa─ç si┼é w nowej zawodowej roli? W przypadku braku wolnych etat├│w na innych stanowiskach, nie zatrzymujmy nikogo na si┼é─Ö! Utrata znakomitego nauczyciela to trudny moment, ale udzielaj─ůc mu naszego wsparcia, nie palimy za sob─ů most├│w, tylko otwieramy si─Ö na now─ů sytuacj─Ö. By─ç mo┼╝e za rok czy dwa nasze drogi zawodowe znowu si─Ö po┼é─ůcz─ů?

MA┼üY PACJENT ÔÇô DU┼╗E WYZWANIE!

Je┼Ťli w naszej szkole uczymy dzieci, wsp├│┼épraca z nimi to gor─ůcy temat. Lektorzy mog─ů mie─ç trudno┼Ťci z okie┼éznaniem grupy. Niestety, nie ma uniwersalnego sposobu na ka┼╝d─ů problematyczn─ů sytuacj─Ö w klasie. W takim przypadku wsparcie metodyka to podstawa.

ABC KIT, CZYLI TRZY SPOSOBY NA TRAFN─ä DIAGNOZ─ś

A. Warto m├│wi─ç wprost, ┼╝e praca z dzie─çmi bywa wymagaj─ůca i trudna. Nie ma magicznego przepisu na rozbrykan─ů grup─Ö ani na g┼éo┼Ťnego ucznia, kt├│ry zawsze musi by─ç w centrum uwagi. Zaakceptowanie faktu, ┼╝e dzieci dopiero dojrzewaj─ů emocjonalnie i ca┼éy czas ucz─ů si─Ö wsp├│┼épracy w grupie, sprawdzaj─ů, gdzie s─ů granice, mo┼╝e by─ç bardzo pomocne. Zdejmuje z nas ci─Ö┼╝ar oceny, ┼╝e co┼Ť robimy ┼║le.

B. Sama akceptacja to jednak nie wszystko! Mimo mo┼╝liwych trudno┼Ťci chcemy, aby dzieci mog┼éy si─Ö rozwija─ç, a nauczyciele ÔÇô realizowa─ç swoje edukacyjne pomys┼éy. Jak wspiera─ç zesp├│┼é w d─ů┼╝eniu do tego celu? Najwa┼╝niejsze to znale┼║─ç przestrze┼ä na rozmowy o trudnych sytuacjach. Spr├│bujmy od czasu do czasu zorganizowa─ç spotkanie w szerszym gronie, aby om├│wi─ç r├│┼╝ne problemy, podzieli─ç si─Ö do┼Ťwiadczeniami, wsp├│lnie wypracowa─ç optymaln─ů taktyk─Ö dzia┼éania. Zbudujmy przy tym atmosfer─Ö otwarto┼Ťci, szczero┼Ťci i wzajemnego wsparcia. Bardzo szybko oka┼╝e si─Ö, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç nauczycieli mierzy si─Ö z podobnymi trudno┼Ťciami, a dzi─Öki wymianie my┼Ťli nabior─ů nowych si┼é i przekonania, ┼╝e mo┼╝na co┼Ť zmieni─ç.

C. Co jeszcze warto robi─ç, aby u┼éatwia─ç nauczycielom budowanie relacji z dzie─çmi? Po pierwsze, zdefiniowa─ç szkoln─ů filozofi─Ö podej┼Ťcia do uczni├│w, opart─ů na sp├│jnych, zrozumia┼éych dla wszystkich warto┼Ťciach. Po drugie, orientowa─ç si─Ö w najnowszych trendach zwi─ůzanych z wychowywaniem, edukowaniem i rozwojem dzieci. Przez ostatnie lata mn├│stwo si─Ö zmienia. W procesie nauczania ca┼ékowicie rezygnuje si─Ö z systemu kar i nagr├│d, a stawia na motywacj─Ö wewn─Ötrzn─ů. Jako metodycy powinni┼Ťmy ┼Ťledzi─ç te trendy na bie┼╝─ůco, zaopatrywa─ç si─Ö w najbardziej aktualne publikacje, aby m├│c inspirowa─ç swoj─ů kadr─Ö. W tym przypadku dobrym pomys┼éem jest uczestnictwo w tematycznych warsztatach czy szkoleniach prowadzonych przez pedagog├│w, psycholog├│w, psychoterapeut├│w ÔÇô specjalist├│w w swojej dziedzinie. Dzi─Öki nim stajemy si─Ö bardziej kompetentni i pomocni dla lektor├│w. Nasza fachowa wiedza i gotowo┼Ť─ç do dzielenia si─Ö inspiracjami daj─ů im poczucie du┼╝ego wsparcia.

RODZIC NA IZBIE PRZYJ─ś─ć

W pokoju nauczycielskim czasami mo┼╝na us┼éysze─ç, ┼╝e wsp├│┼épraca z dzie─çmi to drobiazg w por├│wnaniu z wsp├│┼éprac─ů z rodzicami. Rzeczywi┼Ťcie, zdarza si─Ö, ┼╝e relacje z rodzicami s─ů skomplikowane i wymagaj─ů odpowiedniego podej┼Ťcia ze strony lektor├│w. W jaki spos├│b mo┼╝emy wspiera─ç nauczycieli w tym zakresie?

ABC KIT, CZYLI SZTUKA ROBIENIA OPATRUNKU

A. Ka┼╝dy du┼╝y problem bierze si─Ö z ma┼éego, dlatego profilaktycznie warto trzyma─ç r─Ök─Ö na pulsie i reagowa─ç, zanim sytuacja b─Ödzie wymaga┼éa kontaktu z rodzicami. Nasi lektorzy powinni wiedzie─ç, ┼╝e im wcze┼Ťniej zaobserwuj─ů jak─ůkolwiek trudno┼Ť─ç, tym lepiej. Je┼Ťli nie mog─ů zmierzy─ç si─Ö z ni─ů samodzielnie, jeste┼Ťmy do ich dyspozycji. M├│wmy wprost, jakie to wa┼╝ne! Pytajmy, jak uk┼éada si─Ö ich wsp├│┼épraca z grup─ů. Zach─Öcajmy do rozmowy na ten temat. Bardzo cz─Östo nauczyciele nie sygnalizuj─ů problem├│w, poniewa┼╝ obawiaj─ů si─Ö krytyki, pos─ůdzenia o pedagogiczn─ů pora┼╝k─Ö. Dlatego tak istotne jest budowanie kultury pracy, w kt├│rej ka┼╝da trudna sytuacja staje si─Ö okazj─ů do konstruktywnej zmiany i rozwoju, a nie oceny i wytykania b┼é─Öd├│w.

B. Starajmy si─Ö zbudowa─ç taki model wsp├│┼épracy mi─Ödzy rodzicami i lektorami, aby czuli, ┼╝e dzia┼éaj─ů razem dla dobra dzieci, a proces edukacji to ich wsp├│lny cel. Jak to zrobi─ç? Opowiadajmy rodzicom oraz kadrze o naszym podej┼Ťciu do uczni├│w, warto┼Ťciach, szkolnej filozofii nauczania. Przypominajmy o nich i konsekwentnie je realizujmy, na ka┼╝dym kroku, zw┼éaszcza w sytuacjach problematycznych. Gdy opieramy nasze relacje na tych samych warto┼Ťciach, okazuje si─Ö, ┼╝e wszystkie rozmowy staj─ů si─Ö du┼╝o prostsze, a ch─Ö─ç stworzenia szkolnej wsp├│lnoty ÔÇô autentyczna.

C. Stawanie po tej samej stronie barykady wymaga od nas empatii i zrozumienia. Zwykle sprowadza si─Ö do umiej─Ötnej komunikacji i aktywnego s┼éuchania rodzic├│w. Uczmy tego naszych lektor├│w. To nie s─ů kompetencje, z kt├│rymi ka┼╝dy si─Ö rodzi, ale kt├│re nabywamy poprzez praktyk─Ö zawodow─ů. Je┼Ťli jako metodycy nie czujemy, ┼╝e akurat te umiej─Ötno┼Ťci s─ů nasz─ů domen─ů, warto si─Ö przeszkoli─ç z tzw. kompetencji mi─Ökkich. Wtedy b─Ödzie nam ┼éatwiej wspiera─ç nauczycieli w kontaktach z rodzicami. Pami─Ötajmy, ┼╝e uwa┼╝na, ┼Ťwiadoma, pe┼éna empatii komunikacja s┼éu┼╝y wsp├│┼épracy i rozwi─ůzywaniu problem├│w.

WYPIS NA WŁASNE ŻĄDANIE

Rozstanie nale┼╝y do trudnych element├│w wsp├│┼épracy. Jest cz─Ö┼Ťci─ů zmian, kt├│re zamykaj─ů jeden, a otwieraj─ů drugi rozdzia┼é. Nie musi oznacza─ç negatywnych konsekwencji (konfliktu, nieprzyjemnych emocji, wzajemnej wrogo┼Ťci). Powod├│w rozstania mo┼╝e by─ç wiele. My zadbajmy o to, ┼╝eby w ka┼╝dej sytuacji rozsta─ç si─Ö dobrze. Jak to zrobi─ç?

ABC KIT, CZYLI TRZY ZALECENIA NA PRZYSZ┼üO┼Ü─ć

A. Gdy mierzymy si─Ö z trudno┼Ťciami w relacji z nauczycielem, dobrze zidentyfikowa─ç problem i odpowiedzie─ç sobie na bardzo podstawowe pytanie: czy dotyczy on kompetencji, czy postawy? Zdarza si─Ö, ┼╝e wsp├│┼épraca z lektorem przypomina walk─Ö z wiatrakami. My staramy si─Ö podnie┼Ť─ç jego kompetencje, ale to nie przynosi ┼╝adnych rezultat├│w w praktyce zawodowej. W tym wypadku najcz─Ö┼Ťciej problem tkwi w postawie, a nie w samych umiej─Ötno┼Ťciach. Dlatego zadajmy nauczycielowi kluczowe pytania: Czy na pewno chce z nami wsp├│┼épracowa─ç? Czy identyfikuje si─Ö z warto┼Ťciami i metodami realizowanymi przez szko┼é─Ö? Jak widzi swoj─ů najbli┼╝sz─ů zawodow─ů przysz┼éo┼Ť─ç ÔÇô za 3, 6 i 10 miesi─Öcy? Je┼Ťli oka┼╝e si─Ö, ┼╝e lektor nie ma specjalnej motywacji, aby by─ç cz─Ö┼Ťci─ů naszego zespo┼éu, dalsze zaanga┼╝owanie w doskonalenie jego kompetencji nie ma sensu.


B. Jest taki moment, kiedy wsp├│┼épraca si─Ö nie uk┼éada i trzeba powiedzie─ç: ÔÇ×stop!ÔÇŁ. Czasami inicjatywa wychodzi ze strony lektora, kt├│ry inaczej wyobra┼╝a┼é sobie prac─Ö w naszej szkole j─Özykowej albo gruntownie zmieni┼é swoje cele zawodowe. Innym razem to my musimy podj─ů─ç ostateczn─ů decyzj─Ö. Im wi─Öcej zainwestowali┼Ťmy (spotka┼ä, rozm├│w, odwiedzin na lekcjach, maili, telefon├│w etc.) w dan─ů relacj─Ö, tym trudniej j─ů zako┼äczy─ç. Jednak kiedy dajemy z siebie bardzo du┼╝o, a mimo to wsp├│┼épraca nie jest owocna, koniecznie powinni┼Ťmy pomy┼Ťle─ç o rozstaniu. Pami─Ötajmy, ┼╝e anga┼╝uj─ůc swoje zasoby (czas, energi─Ö, emocje, pomys┼éy) w rozwijanie relacji z jednym lektorem, nie mo┼╝emy ich po┼Ťwi─Öci─ç innym osobom, kt├│rym nasza uwaga si─Ö nale┼╝y. Dlatego w pewnym momencie warto sobie zrobi─ç bilans zysk├│w i stratÔÇŽ i podj─ů─ç nie┼éatw─ů decyzj─Ö o rozstaniu.

C. Rozstanie jest tak samo wa┼╝ne jak proces rekrutacji i ca┼éy okres wsp├│┼épracy. To czas na podsumowanie, docenienie tego, co by┼éo dobre, poproszenie o feedback na nasz temat. Nauczyciel, kt├│ry rezygnuje z etatu mo┼╝e zwr├│ci─ç uwag─Ö na bardzo istotne kwestie wymagaj─ůce przepracowania. Nawet je┼Ťli mamy do niego zastrze┼╝enia, przeprowad┼║my rozmow─Ö w spokojnej atmosferze, bez wzajemnego ┼╝alu czy wrogo┼Ťci. Ta sama osoba za kilka lat mo┼╝e powr├│ci─ç do naszego zespo┼éu z zupe┼énie innym nastawieniem i kwalifikacjami. Ponadto pami─Ötajmy, ┼╝e lektor odchodz─ůcy z naszej organizacji b─Ödzie m├│g┼é j─ů poleci─ç jako miejsce pracy lub nie. Nam oczywi┼Ťcie zale┼╝y na pierwszej opcji. Dlatego warto nie tylko wspaniale rozpocz─ů─ç wsp├│┼éprac─Ö i dba─ç o ni─ů w trakcie jej trwania, ale r├│wnie┼╝ dobrze j─ů zako┼äczy─ç.

A je┼Ťli potraktujemy zako┼äczenie jako nowy pocz─ůtek, nie zapominajmy o zestawie pierwszej pomocy dla metodyka, kt├│ry w szkolnych realiach mo┼╝e uzdrowi─ç niejedn─ů zawodow─ů relacj─Ö :) .



IMG 7136

Brain breaks w uczeniu online

Ka┼╝dy nauczyciel wie, ┼╝e porcjowanie nauki i przerwy s─ů potrzebne dla m├│zgu. To, czego potrzebujemy jeszcze bardziej, to przerwa przyjazna m├│zgowi, czyli ...
Czytaj wi─Öcej
IMG 1569

Jak uzyska─ç efekt WOW w zdalnym nauczaniu?

Po przeczytaniu poprzedniego artykułu pra...
Czytaj wi─Öcej
IMG 20200323 160610

Jak pozyska─ç uwag─Ö uczni├│w w zdalnym nauczaniu?

W nauczaniu online trudniej przeprowadza─ç zabawy ruchowe, organizowa─ç prac─Ö w grupach czy parach, wytrwa─ç przed ekranem t─ů sam─ů ilo┼Ť─ç czasu, co w warunkach n...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Tonia

Biznesowy podcast o design thinking

Biznesowy podcast o design thinkingW trzecim podca┼Ťcie game-changer├│w Tonia Bochi┼äska rozmawia z Ewelin─ů Wycz├│┼ékowsk─ů, o tym:...
Czytaj wi─Öcej