­čôÜ | Early Stage Universe

Jednym z zada┼ä, przed jakimi staj─ů uczniowie i nauczyciele na pocz─ůtku roku szkolnego, jest powr├│t lub wr─Öcz pierwsze zetkni─Öcie si─Ö z sytuacj─ů funkcjonowania w grupie. Po wakacjach trzeba wr├│ci─ç do systemu obowi─ůzuj─ůcego na zaj─Öciach, komunikowania si─Ö z innymi uczniami i nauczycielem, rozwi─ůzywania konflikt├│w i szukania sobie miejsca w nowej grupie. Pozytywne relacje mi─Ödzy uczniami i nauczycielem w grupie s─ů bardzo istotne. W ksi─ů┼╝ce  ÔÇ×Dodaj mi skrzyde┼é! Jak rozwija─ç u dzieci motywacj─Ö wewn─Ötrzn─ů?ÔÇŁ Joanny Steinke-Kalembki mo┼╝emy przeczyta─ç:

ÔÇ×Rola dobrych relacji w szkole wydaje si─Ö jednym z najbardziej niedocenianych aspekt├│w edukacji. Tymczasem badania pokazuj─ů, jak wielki mo┼╝e by─ç jej wp┼éyw na motywacj─Ö uczni├│w do nauki. Poczucie przynale┼╝no┼Ťci do klasy , kontakty z r├│wie┼Ťnikami, relacje mi─Ödzy uczniem, a nauczycielem s─ů kluczowym elementem decyduj─ůcym o powodzeniu dziecka w szkole.ÔÇŁ

My┼Ťl─ůc o nowym roku szkolnym i nowych uczniach warto zastanowi─ç si─Ö, co mo┼╝emy zrobi─ç, aby zacz─ů─ç budowa─ç pozytywne relacje z tegorocznymi grupami.

Zabawy i aktywno┼Ťci integracyjne

Relacje zaczynamy budowa─ç ju┼╝ od pierwszego spotkania. Dobrze jest da─ç uczniom okazj─Ö do powiedzenia czego┼Ť o sobie i do wst─Öpnego poznania swoich nowych koleg├│w z grupy i nauczyciela. Poni┼╝ej przyk┼éady gier i aktywno┼Ťci integracyjnych, kt├│re mog─ů w tym pom├│c:

1. Something in common/something unique

Nauczyciel wymienia uczniom trzy rzeczy, kt├│re lubi i trzy, kt├│rych nie lubi. Nast─Öpnie uczniowie na kartkach zapisuj─ů i/lub rysuj─ů o sobie: ÔÇť3 things I likeÔÇŽ / 3 things I donÔÇÖt likeÔÇŁ

Nast─Öpnie nauczyciel zbiera kartki i czyta je na g┼éos (nie podaj─ůc imienia ucznia). Zadaniem grupy jest zgadn─ů─ç, kto jest autorem. Przy licznych grupach dobrze t─Ö zabaw─Ö podzieli─ç na kilka pierwszych zaj─Ö─ç i czyta─ç po par─Ö przyk┼éad├│w na ka┼╝dej lekcji.

T─Ö aktywno┼Ť─ç mo┼╝na te┼╝ zaadaptowa─ç dla bardziej zaawansowanych uczni├│w. Nauczyciel m├│wi uczniom o czym┼Ť, co wed┼éug niego ma wsp├│lnego z wi─Ökszo┼Ťci─ů z nich (np. ÔÇ×I like going to the cinemaÔÇŁ), a nast─Öpnie podaje informacj─Ö o sobie, kt├│ra go wyr├│┼╝nia (np. ÔÇ×I lived in the Middle East for 5 years, but I have never ridden a camelÔÇŁ). Zadaniem uczni├│w jest podanie na pi┼Ťmie podobnych informacji o sobie.

Uczniowie b─Öd─ů mieli okazj─Ö dowiedzie─ç si─Ö czego┼Ť o sobie i zaobserwowa─ç, co ich ┼é─ůczy, a co wyr├│┼╝nia. To ─çwiczenie mo┼╝na zmodyfikowa─ç na potrzeby m┼éodszych dzieci i przygotowa─ç handout skupiaj─ůcy si─Ö na obszarze s┼éownictwa, kt├│ry ju┼╝ znaj─ů (jedzenie, zabawki etc.)

2. This summer I ÔÇŽ

Nauczyciel rysuje na tablicy lub wiesza 6-8 obrazk├│w/zdj─Ö─ç zwi─ůzanych z jego wakacjami:

Nast─Öpnie, dostosowuj─ůc opis do poziomu grupy, m├│wi co na nich jest. Uczniowie pracuj─ů tworz─ůc swoje kola┼╝e (starsi uczniowie mog─ů u┼╝y─ç zdj─Ö─ç na swoich telefonach), a nast─Öpnie w parach / grupach opowiadaj─ů o swoich wakacjach.

3. The Name Game

W przypadku najmniej zaawansowanych i najm┼éodszych uczni├│w nasz ÔÇ×ice-breakerÔÇŁ mo┼╝e po prostu s┼éu┼╝y─ç u┼éatwieniu zapami─Ötania imion wszystkich dzieci w grupie. Siadamy w kr─Ögu. Nauczyciel podaje swoje imi─Ö, np.: ÔÇ×IÔÇÖm AniaÔÇŁ. Dziecko siedz─ůce obok nauczyciela m├│wi: ÔÇ×I am ÔÇŽ, and this is AniaÔÇŁ i wskazuje na nauczyciela. Kolejna osoba przedstawia si─Ö, a nast─Öpnie wymienia imiona wszystkich swoich poprzednik├│w i tak dalej, a┼╝ do ostatniej osoby. W troch─Ö bardziej zaawansowanych grupach mo┼╝emy wykona─ç r├│wnie┼╝ drugie okr─ů┼╝enie dodaj─ůc do imienia informacj─Ö o tym, co dana osoba lubi, np.: ÔÇ×I am Ania and I like ice-cream.ÔÇŁ

Innym pomys┼éem jest zabawa z kocem. Dzieci przedstawiaj─ů si─Ö stoj─ůc w k├│┼éku. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie dru┼╝yny. Dwie osoby trzymaj─ů koc wysoko. Ka┼╝da dru┼╝yna stoi po przeciwnej stronie koca. Jedna osoba z ka┼╝dej dru┼╝yny podchodzi do koca, staje przodem do niego (po drugiej stronie czeka osoba z drugiej dru┼╝yny). Na um├│wiony znak koc jest opuszczany, zadaniem dw├│ch os├│b stoj─ůcych teraz przodem do siebie jest powiedzie─ç imi─Ö tej drugiej osoby. Kto pierwszy - zdobywa punkt dla dru┼╝yny przeciwnej.

Poznaj swoich uczni├│w

Proces nawi─ůzywania relacji jest d┼éugotrwa┼éy, jednak ju┼╝ od pierwszych zaj─Ö─ç mo┼╝emy pokaza─ç naszym uczniom, ┼╝e jeste┼Ťmy nimi zainteresowani i ┼╝e s─ů dla nas wa┼╝ni. Oto kilka sposob├│w:

1. Jak najszybciej naucz si─Ö imion swoich uczni├│w

Jednym ze sposob├│w, poza zabawami integracyjnymi,  jest stworzenie sobie zestawu karteczek z imionami wszystkich uczni├│w. Na ka┼╝dych zaj─Öciach mo┼╝esz u┼╝ywa─ç tych karteczek do losowania uczni├│w do odpowiedzi na pytania, do podzia┼éu na grupy lub pary itd. Dzi─Öki temu du┼╝o szybciej po┼é─ůczysz twarz z imieniem i dodatkowo zwi─Ökszysz zaanga┼╝owanie uczni├│w na swoich zaj─Öciach. Dobrze wyja┼Ťnia to filmik z Teacher Channel.

2. Witaj si─Ö i ┼╝egnaj z uczniami

Je┼Ťli masz tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç, na ko┼äcu i pocz─ůtku zaj─Ö─ç wprowad┼║ zwyczaj witania i ┼╝egnania si─Ö z uczniem. Mo┼╝esz na przyk┼éad da─ç uczniom wyb├│r jednego z 4 ÔÇ×HÔÇŁ ÔÇô hello, handshake, highfive lub hug. Przyk┼éadowy plakat przedstawiaj─ůcy t─Ö strategie jest do ┼Ťci─ůgni─Öcia tu

3. Poznaj ich zainteresowania

Po┼Ťwi─Ö─ç czas na przerwach i przed zaj─Öciami, aby pozna─ç zainteresowania swoich uczni├│w. Postaraj si─Ö wple┼Ť─ç intersuj─ůce ich tematy w swoje lekcje. Na pocz─ůtku roku przetestuj r├│┼╝ne rodzaje aktywno┼Ťci z Twoimi nowymi grupami, aby sprawdzi─ç, kt├│re sprawiaj─ů im najwi─Öksza rado┼Ť─ç. Dzi─Öki temu b─Ödzie Ci ┼éatwiej zaplanowa─ç anga┼╝uj─ůce zaj─Öcia na reszt─Ö roku szkolnego.

Ta kr├│tka lista pomys┼é├│w to oczywi┼Ťcie dopiero pocz─ůtek. Je┼Ťli chcieliby┼Ťcie zag┼é─Öbi─ç si─Ö w temat budowania relacji z uczniami serdecznie polecam lektur─Ö ksi─ů┼╝ek: ÔÇ×Co z t─ů szko┼é─ů? Siedem perspektyw dla uczni├│w, nauczycieli i rodzic├│wÔÇŁ J. Bauera, ÔÇ×Kryzys Szko┼éyÔÇŁ J. Juula lub ÔÇ×Wychowanie bez pora┼╝ek w szkoleÔÇŁ T. Gordona. O praktycznych wskaz├│wkach dotycz─ůcych budowania relacji nauczyciela z uczniami pisz─ů A. Faber i E. Mazlish w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Jak uczy─ç ┼╝eby dzieci si─Ö uczy┼éyÔÇŁ (recenzj─Ö tej ksi─ů┼╝ki mo┼╝na przeczyta─ç tu na naszym blogu).

Na koniec kr├│tki, ale bardzo inspiruj─ůcy Ted Talk:

Powodzenia w nowym roku szkolnym!

Dorota ┼Ücis┼éowska Metodyk G┼é├│wny Early Stage
Easter best jpg

Easter Lesson ONLINE

Easter basket, Easter basket.EasterÔÇÖs on the way.Put some food in the basket.ItÔÇÖs Saturday today.Wielkanocna niespodzianka od E...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Beti Magda

Podcast o tym, jak zapobiec hałasowi w klasie

W tym podca┼Ťcie Beata Wysocka i Magda Ada┼Ť rozmawiaj─ů o tym, jak zapobiec ha┼éasowi w klasie. Dowiecie si─Ö mi─Ödzy innymi: * dlaczego najlepszym z...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Tonia 6

Biznesowy podcast o pracy na talentach

W drugim podca┼Ťcie game-changer├│w Tonia Bochi┼äska rozmawia z Jagod─ů Gandziarowsk─ů-Zio┼éeck─ů, o tym:czym jest idea talent├│w Gallupa, czyli test Cli...
Czytaj wi─Öcej
Dodaj podtytuł1

Rozmowy o szcz─Ö┼Ťciu - Martyna

"Chce nauczy─ç moje c├│rki tego, ┼╝e kobieta mo┼╝e robi─ç to, o czym marzy, ┼╝e nie ma jednego idealnego modelu post─Öpowania, kt├│ry jest w┼éa┼Ťciwy. Ja by┼éam sie...
Czytaj wi─Öcej