Early Stage Universe

Jak budować pozytywną relację z uczniami? Porady dla nauczycieli języka angielskiego

3.10.2023
Jak budowapc ozytywna relacje z uczniami? Porady dla nauczycieli jezyka angielskiego

Budowanie relacji uczeń-nauczyciel: 4 porady

Opisywaliśmy niedawno, jak budować relacje w klasie na początku roku szkolnego – tym razem podpowiemy, jak zadbać o dobre relacje w klasie, które zaowocują w dłuższej perspektywie. O co konkretnie warto zadbać? Oto kilka wskazówek!

Konstruktywne pochwały

Czy warto chwalić ucznia? Pewnie, że tak! Jednak trzeba zastanowić się nad częstotliwością i celem. . Zbyt częste chwalenie z powodów, które nie są dla ucznia wyzwaniem sprawia, że pochwała traci na znaczeniu. Staje się oczywista i nie przynosi zamierzonych rezultatów.

Nie chodzi o to, żeby chwalić ucznia rzadko lub wcale, ale o to, żeby pochwały były rzeczywiście motywujące. W końcu, jeśli dziecko będzie chwalone po każdej poprawnej odpowiedzi, to czy z tego coś wyniesie? Czy rzeczywiście poczuje się lepiej? Nie, pochwała stanie się po prostu standardem.

Ponadto pochwały powinny również tłumaczyć, co uczeń zrobił dobrze. „Podoba mi się twój tok rozumowania”, „Świetnie poradziłeś(łaś) sobie z tym zadaniem” – takimi pochwałami najlepiej zmotywujesz uczniów, zarazem wzbudzając ich szacunek i budując dobre relacje.

Bycie życzliwym

Warto pamiętać, że za każdym człowiekiem stoi inna historia i każdy odczuwa w związku z tym inne emocje. Tyczy się to zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Często, z pozoru “niegrzeczne” zachowania naszych podopiecznych wynikają po prostu ze zmęczenia, trudniejszej sytuacji w domu lub po prostu przechodzenia przez okres dojrzewania. Dlatego warto w takich sytuacjach zachować życzliwość i nie uprzedzać się do drugiej osoby – w końcu bardzo często za takim zachowaniem nie stoją złe intencje.

Budując w ten sposób relację z uczniem, należy jednak pamiętać o innych uczestnikach zajęć. Jeżeli takie zachowania się powtarzają lub utrudniają prowadzenie lekcji, to dobrym pomysłem będzie umówienie spotkania z rodzicami. Nie warto jednak tego robić po pojedynczych sytuacjach – pamiętaj o tym, że każdy ma prawo mieć gorszy dzień, a zgłaszanie najdrobniejszych „wybryków” może utrudnić budowanie zaufania z uczniami.

Pytanie uczniów o zdanie

Dzieci i młodzież lubią być traktowani po partnersku, a jednym ze sposobów na wyrażenie tego jest pytanie uczniów o zdanie. Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób: np. dając im do wyboru dwa rodzaje ćwiczeń, które zrobią na danych zajęciach lub pozwalając im wybrać, w jakiej formie przypomną sobie słówka z poprzednich zajęć.

W tej metodzie ważne jest jednak aby nie przesadzić – uczniowie mogą mieć możliwość wyboru, jednak to Ty nadal jesteś osobą, która czuwa nad przebiegiem zajęć. Musisz dbać, aby program zajęć został zrealizowany i aby stwarzanie opcji wyboru odbywało się w przemyślany sposób.

Przyznawanie się do błędów

Wspominaliśmy już o tym w naszym artykule o własnym rozwoju językowym, lecz przypomnijmy to jeszcze raz – wszyscy jesteśmy uczniami, ciągle się rozwijamy i mamy prawo czegoś nie wiedzieć. Udawanie, że tak nie jest, może negatywnie wpłynąć na budowanie relacji z uczniem.

Czasem się przejęzyczymy, zrobimy błąd, nie będziemy znali danego słówka – nic nie szkodzi! Najważniejsze, aby przyznać się do błędu i wysłać uczniom jasny sygnał: nauczyciel/lektor też człowiek. Takie zachowanie pozwoli Ci skrócić dystans między Tobą a uczniami, tym samym dokładając cegiełkę do budowli o nazwie „pozytywne relacje”.

Pozytywne relacje z uczniami drogą do sukcesu

Pamiętaj, niezależnie czy uczysz angielskiego w szkole tradycyjnej, czy językowej, budowanie pozytywnych relacji z uczniami jest kluczem do sukcesu. Nie tylko wpływa to na dobrą atmosferę i więcej chęci do nauki, ale również na zachowanie uczniów w klasie i zwiększenie Twojego autorytetu.


Wiesz już jak budować relacje z uczniami, ale czy wiesz, jak zadbać o dobrą atmosferę w Twojej szkole językowej? Przekonaj się, czytając nasz artykuł: Jak budować relacje w szkole językowej?

Komentarze

Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej
Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie

Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od pods...
Czytaj więcej