­čôÜ | Ko┼éo ratunkowe na lekcji j─Özykowej - Early Stage Universe

Koło ratunkowe na lekcji językowej

8.08.2018
Koło Ratunkowe 1

Chcesz, ┼╝eby ka┼╝da lekcja j─Özyka angielskiego by┼éa ciekawa i warto┼Ťciowa. Starasz si─Ö, anga┼╝ujesz. Z wyprzedzeniem przygotowujesz niezb─Ödne materia┼éy. Trzymasz si─Ö ustalonego planu dzia┼éania. Punkt po punkcie. A jednak zdarza si─Ö, ┼╝e co┼Ť idzie nie tak!

W sali zabrak┼éo kredy, dzieci s─ů zdekoncentrowane, pogoda kiepska, a Ty w kropce. Masz wra┼╝enie, jakby ca┼éa klasa og┼éosi┼éa strajk pod has┼éem: Stop nauce! W takiej sytuacji ┼éatwo po┼éo┼╝y─ç lekcj─Ö. Na ┼éopatki. Chyba ┼╝e masz gotowy plan B. Je┼Ťli nie, koniecznie przeczytaj, co zrobi─ç, ┼╝eby za┼╝egna─ç kryzys i wyprowadzi─ç zaj─Öcia na prost─ů.

Zamiast rozpami─Ötywa─ç ka┼╝de potkni─Öcie pomy┼Ťl, ┼╝e nawet najlepiej przeprowadzona lekcja ma swoje lepsze i gorsze momenty. Nie da si─Ö ich wykluczy─ç, za to mo┼╝na je przeku─ç na konkretne korzy┼Ťci dla ucznia, zar├│wno na poziomie wiedzy, umiej─Ötno┼Ťci, jak i relacji. A bardziej obrazowo? Zaj─Öcia j─Özykowe z dzie─çmi przypominaj─ů bieg na orientacj─Ö. Startujesz z punktu A, chcesz dotrze─ç do punktu B, masz kompas i og├│ln─ů map─Ö terenu, ale wyb├│r trasy nale┼╝y do Ciebie. Na dodatek modyfikujesz j─ů na bie┼╝─ůco, omijaj─ůc ka┼éu┼╝e, grz─ůski grunt, przewr├│cone na drog─Ö drzewo, ┼╝eby triumfalnie pojawi─ç si─Ö na mecie. Dynamika i gotowo┼Ť─ç na zmian─Ö to Twoi sprzymierze┼äcy. Podczas lekcji angielskiego r├│wnie┼╝.
Zanim otworzysz drzwi klasy, zdefiniuj cel, jaki chcesz osi─ůgn─ů─ç. To b─Ödzie Tw├│j punkt B. Dzi─Öki niemu ┼éatwiej ocenisz post─Öpy i zweryfikujesz, co si─Ö uda┼éo zrealizowa─ç, a gdzie plan rozmin─ů┼é si─Ö z rzeczywisto┼Ťci─ů. Zadbaj o taktyk─Ö w sytuacjach podbramkowych. Niekt├│re trudno┼Ťci regularnie si─Ö powtarzaj─ů, dlatego z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem mo┼╝na je przewidzie─ç, np. niekontrolowany wybuch energii u dzieci wywo┼éany wsp├│lnym wykonaniem piosenki. Jak go stonowa─ç? Zabaw─ů w pos─ůgi.

Odkrywanie skomplikowanej regu┼éy gramatycznej to r├│wnie┼╝ nie┼éatwe zadanie, czasami skutkuje przesileniem, dlatego przygotuj dodatkowe materia┼éy (plansze graficzne, teksty, scenki) pomagaj─ůce w zrozumieniu tematu. Dzi─Öki gotowym rozwi─ůzaniom ┼éatwiej opanujesz stres i nie wpadniesz w panik─Ö, kiedy pojawi si─Ö kryzys. Albo w og├│le go unikniesz, uwzgl─Ödniaj─ůc potencjalne przeszkody ju┼╝ na etapie planowania zaj─Ö─ç.

Obserwuj dzieci. Ich mimik─Ö, gesty, zaanga┼╝owanie. W ten spos├│b masz szans─Ö ad hoc reagowa─ç na sytuacj─Ö w grupie. Zm─Öczonym uczniom zaproponuj aktywizuj─ůc─ů gr─Ö (mo┼╝esz o nich przeczyta─ç w artykule Jak rozeGRA─ć lekcj─Ö po mistrzowsku) ze swojej tajnej minibazy, a rozbrykanej klasie wsp├│lne czytanie ciekawego komiksu, opowiadania albo wykonanie ─çwicze┼ä z podr─Öcznika. W zale┼╝no┼Ťci od etapu zaj─Ö─ç i potrzeb dzieci ÔÇô stosuj r├│┼╝ne formy pracy: w parach, grupach, indywidualnie. Zastan├│w si─Ö, jak zrealizowa─ç za┼éo┼╝ony cel we wszystkich trzech wariantach. Je┼Ťli zobaczysz, ┼╝e kt├│ry┼Ť model si─Ö wyczerpa┼é, swobodnie zmienisz interakcj─Ö, bez zb─Ödnego zamieszania. Poza tym skorzystasz z patentu, kiedy uczniowie b┼éyskawicznie zrozumiej─ů kluczowe zagadnienia lekcji, a Ty zaproponujesz im samodzieln─ů prac─Ö. Stworzysz optymalne warunki do uchwycenia post─Öp├│w w nauce, kt├│re wp┼éywaj─ů na ich wewn─Ötrzn─ů motywacj─Ö. Tak zadbasz o rozw├│j r├│┼╝nych umiej─Ötno┼Ťci u dzieci (w ko┼äcu ka┼╝de z nich ma inne predyspozycje) oraz budowanie pozytywnych relacji w grupie.

Lubisz rachunki? Spr├│buj przelicza─ç konkretne aktywno┼Ťci na korzy┼Ťci i dostosuj ich poziom do wieku oraz potencja┼éu uczni├│w. Kiedy co┼Ť t┼éumaczysz, nie przejmuj si─Ö brakiem odzewu. Daj dzieciom czas na zrozumienie, a w razie poirytowania ÔÇô policz do dziesi─Öciu. Ekstremalna reakcja organizmu na z┼éo┼Ť─ç trwa oko┼éo 90 sekund, mo┼╝esz j─ů bezpiecznie przeczeka─ç dzi─Öki prostej matematyce ;)
W trakcie zaj─Ö─ç podawaj jasne, rzeczowe komunikaty. Je┼Ťli widzisz, ┼╝e uczniowie nie rozumiej─ů t┼éumaczonych przez Ciebie regu┼é gry lub instrukcji koniecznych do wykonania projektu plastyczno-j─Özykowego, upro┼Ť─ç j─Özyk. Stosuj kr├│tkie i precyzyjne polecenia, wspomagaj si─Ö demonstracj─ů, odegraj scenk─Ö z uczniem, mo┼╝esz te┼╝ narysowa─ç co┼Ť na tablicy. Pozwoli to wyeliminowa─ç chaos wynikaj─ůcy z niezrozumienia zadania.

Realizuj─ůc materia┼é udowodnij, ┼╝e ┼Ťwiat wirtualny i nowe technologie graj─ů z Tob─ů w jednej dru┼╝ynie. Odwo┼éuj si─Ö do konkretnych przyk┼éad├│w z ┼╝ycia. Zaanga┼╝uj do nauki zmys┼éy i wyobra┼║ni─Ö. M├│zg dziecka potrzebuje r├│┼╝nych bod┼║c├│w, ┼╝eby skutecznie przyswaja─ç wiedz─Ö. Ruch, muzyka, dzia┼éanie, wyj┼Ťcie z ┼éawek tylko mu to u┼éatwi─ů. Wprowadzaj─ůc trudny temat na lekcji, si─Ögnij po rekwizyty, niestandardowe teksty, nagrania. Nie ograniczaj si─Ö wy┼é─ůcznie do podr─Öcznika! Improwizuj. Je┼Ťli b─Ödziesz si─Ö kurczowo trzyma─ç sztywnego planu, nie us┼éyszysz bie┼╝─ůcych potrzeb grupy, nie zobaczysz sygna┼é├│w ostrzegawczych Zagro┼╝enie chaosem czy Klasa przeci─ů┼╝ona. Otwieraj─ůc si─Ö na komunikaty p┼éyn─ůce ze strony uczni├│w, dowiesz si─Ö, jaki potencja┼é w nich drzemie. Ich pomys┼éy z powodzeniem mo┼╝na podchwyci─ç i zastosowa─ç podczas zaj─Ö─ç.

Znasz taki scenariusz: 2 osoby pracuj─ů, a reszta wodzi wzrokiem po suficie? Nie pozw├│l dzieciom marnowa─ç czasu, ich i Twojego. Maksymalizuj zaanga┼╝owanie grupy. Planuj─ůc zadanie, kt├│re jest warto┼Ťciowe, ale niesie ze sob─ů ryzyko rozproszenia uwagi i wy┼é─ůczenia z toku zaj─Ö─ç cz─Ö┼Ťci grupy, zmodyfikuj je, potraktuj niekonwencjonalnie. W niekt├│rych sytuacjach zmie┼ä typ aktywno┼Ťci, wprowad┼║ element zaskoczenia, kt├│ry pobudzi wszystkich do dzia┼éania. Postaraj si─Ö nawi─ůzywa─ç z uczniami relacj─Ö, utrzymuj kontakt wzrokowy, u┼╝ywaj ich imion, zapytaj, jaki ostatnio widzieli film w kinie, z czym maj─ů kanapki, gdzie sp─Ödzili ferie zimowe. Gdy napotkasz dystans, zauwa┼╝ysz brak wsp├│┼épracy, zatrzymaj si─Ö, daj przestrze┼ä na emocje. B─ůd┼║ ciekawy ┼Ťwiata dzieci, ich zainteresowa┼ä i prze┼╝y─ç. U┼Ťmiechaj si─Ö do nich, dostrzegaj oraz doceniaj post─Öpy. Sympatia w relacji ucze┼ä-nauczyciel przek┼éada si─Ö na lepsze efekty wsp├│lnej pracy.

Aby nie spocz─ů─ç na laurach, stale si─Ö rozwijaj. Mo┼╝esz wzi─ů─ç udzia┼é w szkoleniach, webinariach, konferencjach. Albo si─Ögn─ů─ç po literatur─Ö w oryginale, obejrze─ç angielskie seriale, porozmawia─ç ze znajomymi z Wielkiej Brytanii. Po┼é─ůcz przyjemne z po┼╝ytecznym. I pami─Ötaj, ┼╝e najlepszym sposobem na sytuacje kryzysowe s─ů ko┼éa ratunkowe.

Malwina Starska Metodyk G┼é├│wny  Early Stage
odpowiedzialna za program nauczania,
podręczniki oraz materiały edukacyjne
dla grup wczesnoszkolnych.

Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej