Korzystanie z książeczek obrazkowych (picture books) na lekcjach angielskiego to doskonała okazja do przedstawienia struktur gramatycznych i słownictwa w kontekście. Storytelling to czytanie - opowiadanie bajek, historii czy wierszyków w angażujący dla uczniów sposób. W trakcie tej aktywności mają oni okazję odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu, pokazać część historii gestami i powtarzać słowa. Książeczki można odpowiednio dobrać do poziomu językowe i zainteresowań uczniów. Dodatkowo, poprzez zadawane pytania ćwiczymy umiejętność rozumienia tekstu.
Przy doborze materiału do storytellingu musimy pamiętać o paru kwestiach:
Poniżej lista książeczek, które sprawdzą się na zajęciach:
„We’re Going on a Bear Hunt” Michael Rosen
Zabawna historia opisująca rodzinną wyprawę na niedźwiedzia. Na tym filmiku Droga do jaskini jest pełna niespodziewanych przeszkód: wysoka trawa, zimna rzeka, błoto, las i śnieżyca. Książeczka dostarcza wielu emocji. Tekst jest prosty, rytmiczny i powtarzalny z dużym potencjałem do „mimingu”. W tekście pojawia się też dużo przyimków i przymiotników, a wyrazy dźwiękonaśladowcze szybko zaktywizują uczniów. Na youtube dostępne jest nagranie, na którym sam autor czyta tę książkę - to świetna inspiracja do tego, jak można ją zabawnie odegrać.
Tu znajdziecie animowaną wersję tej historii, a tu wersję do śpiewania.
Ciekawą propozycją na Halloween lub po prostu na lekcję z dreszczykiem jest wersja tej historii zaadaptowana przez Krisa Hirschmanna p.t. „We’re Going on a Ghost Hunt”
„Snowy Day” Ezra Jack Keats
To książeczka opisująca przygody małego Petera, w pierwszy śnieżny dzień zimy. Przepiękne ilustracje i stosunkowo łatwe słownictwo i struktury gramatyczne pozwolą na opracowanie tej historii również z młodszymi uczniami. Książka świetnie się nada do wprowadzenia czasu przeszłego oraz do słownictwa związanego z zimą. Zawiera dużo wyrażeń dźwiękonaśladowczych, co ułatwia przeczytanie jej uczniom w angażujący sposób.
W Internecie, na oficjalnej stronie poświęconej książkom Ezry Keatsa znajdziemy animowaną wersję „Snowy Day” i przykładowe scenariusze lekcji oraz pomysły na dodatkowe aktywności.
„From Head to Toe”
Kultowy autor Eric Carle, który znany jest szczególnie dzięki książce "The Very Hungry Caterpillar", tym razem zaprasza dzieci do gimnastyki. Razem z dziećmi możemy się trochę poruszać, a przy okazji powtórzyć lub poznać nazwy nowych zwierząt.
Poza słownictwem jest to doskonała pozycja do wprowadzenia i utrwalenia konstrukcji z "can".
Na youtube znajdziecie świetną piosenkę nagraną do tej książki:
„There Was an Old Woman”
Kolejna książeczka z bogatym „zwierzęcym” słownictwem. Znany i lubiany wierszyk o starszej pani, która połyka muchę, a następnie pająka, aby tę muchę złapał. Na każdej kolejnej stronie pojawia się nowe zwierzę, które ma pomóc złapać te znajdujące się już w brzuchu staruszki. Wierszyk jest napisany głównie w czasie past simple (regularne czasowniki), więc może posłużyć jako zabawne wprowadzenie tego czasu. Ta historia ma też duży potencjał do tworzenia własnych wersji, na przykład z użyciem konkretnego obszaru słownictwa.
British Council ma na swojej stronie scenariusz i materiały do lekcji na podstawie tego wierszyka.
„The Gruffalo” Julia Donaldson
„Gruffalo” to światowy bestseller, który przetłumaczony na wiele języków i sprzedany w milionach egzemplarzy. To opowieść o myszy, która chce pójść na spacer. Niestety spotyka ona po drodze lisa, sowę oraz węża, którzy chcą ją zjeść. Aby się uratować, mysz opowiada im historię o zmyślonym potworze, Gruffalo, który zaraz ma się pojawić, dzięki czemu udaje jej się pozbyć wrogów. Nagle, zdziwiona mysz zauważa potwora idealnie pasującego wyglądem do jej opisu Gruffalo, który chce ją zjeść.
Książka jest rymowana i zawiera słownictwo związane z częściami ciała. Jest trochę trudniejsza niż pozostałe pozycje w tym zestawieniu, dlatego polecam ją dla trochę bardziej zaawansowanych uczniów. Na youtube można znaleźć animowaną wersję tej historii:
„The Gruffalo" posiada własną oficjalną stronę internetową, gdzie można znaleźć wiele dodatkowych aktywności. A tu znajdziecie pomysły na lekcje.
Usborne Phonics Readers
Seria składa się z 20 książeczek, każda opowiada historyjkę bazującą na bardzo prostym słownictwie. W każdej z nich znajduje się grupa słów z tym samym dźwiękiem (fonemem). Na przykład „A Fox on a Box” skupia się na dźwięku „o”. Treść książeczek jest rymowana, a zdania są napisane rytmicznie. Łatwo te historyjki zarapować, a nawet zaśpiewać. Dodatkową atrakcją jest mała kaczuszka, której uczniowie mogą szukać na każdej stronie.
Tu możecie zobaczyć i posłuchać historii o „Bug in a Rug”
Reading A-Z
To strona internetowa z bogactwem książeczek, również popularnonaukowych. Każda pozycja ma przydzielony konkretny poziom i dodatkowe aktywności do ćwiczenia słownictwa, gramatyki i umiejętności rozumienia tekstu. Wszystkie materiały można ściągnąć w formacie PDF, a same książeczki nadają się tez do wyświetlania na tablicy interaktywnej.
Strona jest płatna, ale można ją po rejestracji za darmo wypróbować przez dwa tygodnie.
Storyline Online
Dodatkowo bardzo polecam też stronę i kanał na youtube „Storyline Online” – znajdziecie tam wiele filmików, na których znani aktorzy czytają klasyki dziecięcej literatury. Nawet jeśli niektóre z tych książeczek okażą się dla waszych uczniów za trudne, warto obejrzeć te nagrania dla siebie – to świetny materiał do inspiracji i szlifowania warsztatu storytellingowego.
Dziękuję Agnieszce Jankowskiej-Łoś i Ewelinie Wyczółkowskiej za inspiracje książkowe :)