Early Stage Universe

Sposoby na rozruszanie uczniów po wakacjach

13.09.2022
Empty Name 1041

Jak rozruszać uczniów po wakacjach?

Najgorsze, co można zrobić dziecku, które przez ostatnie tygodnie biegało, skakało, bawiło się i raczej mało prawdopodobne, że siedziało godzinami przy biurku, to posadzić je w szkolnej ławce i zmusić do pełnego skupienia przez kolejne godziny.

Rozruszać uczniów na lekcji możesz właśnie poprzez… ruch. Nie chodzi oczywiście o to, aby przez całe zajęcia skakać i robić pajacyki z uczniami, ale dobrze jest (najlepiej przez cały rok) a szczególnie we wrześniu — zadbać o odpowiednio częste przerwy, wyjście z ławek i pozycji siedzącej. Może to będzie czas na rymowankę, albo wspólne skakanie i tupanie w rytm kolejnych angielskich słówek?

Świetnie sprawdzą się także różne prace plastyczne, wycinanki, rymowanki, projekty podsumowujące wakacyjne wyjazdy uczniów. Możesz w ten sposób osiągnąć swoje merytoryczne i dydaktyczne cele, a także uchronić uczniów przed spadkiem motywacji wynikającym choćby ze zamiany roweru, na szkolne krzesełko.

Ciekawe zajęcia zamiast nudnej gramatyki?

Gramatyka angielska jest bardzo ważna, nikt nie ma co do tego wątpliwości. Warto jednak na początku nie zarzucać uczniów skomplikowanymi formułami, regułami i konstrukcjami gramatycznymi. Znów, nie chodzi o to, aby kompletnie odpuścić naukę i tylko się bawić, ale by postawić na atrakcyjne formy zajęć. W ich przygotowaniu pomogą Ci różnego rodzaju aplikacje i pomoce dydaktyczne.

Sporo gramatyki możesz przemycić natomiast w piosenkach, quizach, edukacyjnych grach i zabawach. Taka przyjazna forma podawania uczniom wiedzy sprawi, że łatwiej będzie im wrócić do szkolnego rytmu, utrzymać skupienie, a przede wszystkim – czerpać przyjemność i radość z nauki, a o to przecież także nam chodzi. Sięgnięcie po mniej oczywiste narzędzie i pomoce dydaktyczne może sprawić, że podbijesz serca swoich uczniów, a jednocześnie szybko przejdziesz z nimi poziom ponownej adaptacji.

Powrót do szkolnego rytmu nie dla wszystkich jest prosty, warto o tym pamiętać i być wyczulonym na uczniów, którzy mają problem z tym, aby we wrześniu odnaleźć się w szkole. W naszej Galaktyce dla Lektorów znajdziesz szereg narzędzi, które pomogą Ci stworzyć atrakcyjne, angażujące, a jednocześnie dalej bardzo wartościowe merytorycznie lekcje. Sprawdź:

Ruch i zabawa, a co z uwagą?

Rozruszać dzieci i zachęcić je do pracy z językiem angielskim oznacza również pomoc w skupieniu. To jest prawdziwy problem po wakacjach w bardzo wielu przypadkach. Uczniowie mają problem, żeby na całej lekcji, a często nawet jedynie jej części, utrzymać koncentrację i uważność, która umożliwiałaby podjęcie danego zadania, wykonanie go i przyswojenie wiedzy. Normalne jest to, że ten brak koncentracji, często także nadmierny hałas będą destabilizowały tok lekcji. Zamiast jednak się frustrować, możesz pomyśleć o tym, co zrobić, aby pomóc uczniom w skupieniu. Ćwiczyć uwagę można na wiele różnych sposobów, natomiast jednym ze skuteczniejszych pomysłów, jest praktyka mindfulness połączona z ćwiczeniami oddechowymi. Badania naukowe potwierdzają, że spokojny, rytmiczny, głęboki oddech ułatwia skupienie, zapanowanie nad myślami i emocjami. A jeśli już o nich mowa…

Czułość na emocje

Jak rozruszać uczniów po wakacjach? Przede wszystkim postarać się ich na początku zrozumieć. Zanim ruszysz z materiałem zaplanowanym na ten rok, poświęć trochę czasu na nawiązanie ponownej więzi z uczniami. Zaplanuj dyskusję, prezentacje w grupie, trochę zabawy, która przy okazji pozwoli wrócić do miejsca, w którym skończyliście poprzedni rok. Jeśli to zupełnie nowa grupa, warto jeszcze nieco więcej czasu poświęcić na poznanie uczniów, nawiązanie z nimi jakiejkolwiek relacji. Ważne jest wydobywanie nie tylko ich kompetencji językowych, lecz także emocji. Tutaj z pomocą może przyjść mapa pozytywnych emocji i marzeń, którą możecie wspólnie tworzyć z uczniami.

Warto wyczulić się na emocje, z jakimi uczniowie wracają po wakacjach, jakie towarzyszą im na pierwszych zajęciach. Część z nich może być zestresowana, mieć wiele obaw, czuć się nieswojo. Twoja postawa, opieka i zainteresowanie wiele mogą zdziałać. Możesz także sięgnąć na przykład po ćwiczenie oddechowe z kolorem. Najpierw poproś dzieci, aby dobrym emocjom nadały jeden kolor, tym trudnym (złości, strachowi, niepewności) – drugi. Zaproponuj ćwiczenie oddechowe w kręgu. Dzieci biorą głęboki wdech i wdychają ten pozytywny kolor, który rozlewa się po całym ich ciele, następnie wydychają z siebie kolor, który kojarzy im się z negatywnymi emocjami. W ten sposób możemy wspomóc ich pozytywne myślenie. Proste, a działa!

Przydatne linki:

👉Grupa na FB dla nauczycieli

👉Oferty pracy

👉Program Talent Booster


Komentarze

Myslenie krytyczne w edukacji dzieci i mlodziezy early stage

Jak rozwijać umiejętności krytycznego myślenia u uczniów na lekcjach języka angielskiego?

Co to jest myślenie krytyczne? Na czym polega? Myślenie krytyczne to ważna umiejętność we współczesnym świecie. Jest zaliczana do kluczowych kompetencji XXI ...
Czytaj więcej
QT 2

Quick Trick season 2, episode 2: ONE PEN

W drugim odcinku drugiego sezonu QUICK TRICK przedstawiamy kolejny sposób na ćwiczenie nauki pisania nowych słów bez konieczności przynoszen...
Czytaj więcej
QT

Quick Trick season 2, episode 1: LAMINATING POUCHES

Twoi uczniowie nie przepadają za nauką pisania nowych słów? Ćwiczenie pisania kojarzy im się tylko z podręcznikiem? Czujesz, że Twoim uczniom potrzeba więcej...
Czytaj więcej
9

IT with Doti - season 2, episode 7

W 7 odcinku IT with Doti prezentujemy Gimikt - oferuje onwiele różnych angażujących wersji quizów - uczniowie mogą konkurować ze sobą indywidualnie, team vs....
Czytaj więcej