Strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów

Strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów

12.08.2024
Strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniow

Trudne zachowania uczniów w klasie mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Czasem wskazują na problemy ucznia poza klasą, w domu lub w grupie rówieśniczej, czasem wynikają z chęci zwrócenia na siebie uwagi lub nawet… z działań nauczyciela. Piętnując problematyczne zachowania, nie uda nam się rozwiązać problemu. Jeśli je zrozumiemy, mamy szansę znaleźć na nie sposób. Jak rozmawiać z uczniem? O czym pamiętać podczas rozmowy z rodzicem? Zapraszamy do lektury!

Co powoduje trudne zachowania uczniów w klasie?

Przyczyn trudnych zachowań ucznia w klasie jest wiele, lecz co najważniejsze: nie ma sensu zamykanie się na rozwiązania po stwierdzeniu, że uczeń jest zwyczajnie niegrzeczny lub brakuje mu dyscypliny (wszyscy znamy łatkę „trudny uczeń”...). Aby poradzić sobie z niepożądanymi zachowaniami, należy przede wszystkim zrozumieć, co je powoduje. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie krótką listę z najczęstszymi przyczynami.

Możliwe przyczyny trudnych zachowań ucznia
  • nieświadome prowokowanie niechcianych zachowań przez nauczyciela, na przykład:
    • obserwacja koleżeńska),
    • brak jasno wyznaczonych granic i asertywności nauczyciela,
    • niedostosowanie tempa pracy lub poziomu lekcji do potrzeb i umiejętności ucznia,
  • brak motywacji ucznia do nauki,
  • specjalne potrzeby edukacyjne ucznia (zdiagnozowane lub nie – materiały o uczniach z SPE znajdziesz na dole artykułu).

Takie czynniki mogą spowodować, że uczeń zacznie rozmawiać na boku, jeść w trakcie zajęć, przeszkadzać czy wykazywać inne zachowania niepożądane przez nauczyciela. Najlepszym rozwiązaniem sytuacji jest… znalezienie przyczyny i wyjście do ucznia z pomocą. Nie należy tego jednak robić w sposób oceniający – Twoja interwencja musi mieć widoczne, dobre intencje, aby rzeczywiście pomóc uczniowi.

Sprawdź też:

Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami ucznia w klasie?

Co jest najważniejsze w pracy z uczniem wykazującym problematyczne zachowania? – Budowanie pozytywnej relacji z uczniami to jest podstawa, która nigdy nie zawodzi. Niekiedy może jednak po prostu nie wystarczyć – mówi Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage. Warto wtedy przyjrzeć się problemowi nieco głębiej.

Spójrz na zachowanie ucznia z innej perspektywy

Po pierwsze, wejdź w buty ucznia. Spróbuj zrozumieć, co powoduje jego zachowania. Następnie zastanów się, jaką rolę w tym wszystkim odgrywasz Ty – dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć, z jakim rodzajem wsparcia wyjść do ucznia.

Pamiętaj, aby przemyśleć tu wszystkie możliwe scenariusze. Na przykład, niekoniecznie chcesz od razu rozmawiać o trudnych zachowaniach z rodzicami ucznia, jeżeli to może odnieść odwrotny skutek i przysporzyć dziecku jeszcze więcej problemów – zamiast tego na początek lepszą metodą będzie prywatna rozmowa z uczniem. – Nauczyciel czy nauczycielka nie musi znać rozwiązania problemów ucznia. Czasem wystarczy wysłuchać. Czasem sposoby na wyjście z sytuacji wypracowuje się wspólnie, a czasem z rodzicami – mówi Beata Wysocka.

Sprawdź też:

Zareaguj

Jeżeli wiesz już lub chociaż domyślasz się, co powoduje trudne zachowanie ucznia w klasie, to pora na reakcję. Ważne jest, aby była ona szczera i w jasny sposób pokazywała Twoje dobre intencje. Wspomniana wcześniej rozmowa z rodzicami może dla ucznia wydawać się czymś złym, a tym samym utrudnić Ci zbudowanie relacji. Dlatego, zamiast skupiać się na bezpośrednich działaniach, które odniosą szybkie efekty, przede wszystkim bądź życzliwy(-wa) wobec ucznia – być może sam się z czasem otworzy.

Early Stage · [Podcast] Czym jest NVC i jak może przydać się nauczycielom języka angielskiego?

Sprawdź też:

Nawiąż relację z uczniem i rozpocznij pracę nad rozwiązaniem problemów

Gdy już zareagujesz na zachowania dziecka i nawiążesz z nim relację, zaczyna się prawdziwa praca. To właśnie wtedy masz okazję głębiej go poznać i dojść do sedna jego trudnych zachowań w klasie. Jak rozmawiać z uczniem?

  • 📍Aktywnie słuchając – skup się na słuchaniu tego, co uczeń ma do powiedzenia, wykazuj zainteresowanie i dawaj mu do zrozumienia, że akceptujesz to, co mówi (np. kiwając głową, nie przerywając, a także parafrazując wypowiedzi, aby na pewno dobrze go zrozumieć).
  • 📍Doceniając – pokaż, że doceniasz ucznia za to, co dotychczas zrobił dobrze. A przede wszystkim doceń jego szczerość i to, że się otworzył.
  • 📍Stawiając wyzwania – jeżeli uważasz, że uczeń próbuje zwrócić na siebie uwagę, to daj mu dodatkowe wyzwanie, np. rolę lidera w jakiejś sprawie. Wtedy uzyska potrzebną mu uwagę, nie zaburzając przebiegu lekcji.

Sprawdź też:

Jak współpracować z rodzicami uczniów wykazujących trudne zachowania w klasie?

Na koniec omówmy, jak współpracować z rodzicami uczniów, którym zdarzają się trudne zachowania w klasie. Indywidualna rozmowa z rodzicem może przynieść sporo korzyści, np. ujednolicić działanie opiekuna i nauczyciela, wesprzeć rodzica w wychowywaniu dziecka, a także pogłębić jego zaufanie do placówki. Jak przeprowadzić taką rozmowę?

  • Zanim umówisz się na spotkanie z rodzicem, zadbaj o to, aby nikt Wam nie przeszkadzał. Niech to będzie gabinet czy zamykana sala, a nie korytarz szkolny czy inne ogólnodostępne miejsce.
  • Postaraj się przekazać problem w możliwie obiektywny i nienacechowany emocjonalnie sposób.
  • Nie lekceważ uwag i propozycji rozwiązań ze strony rodzica, nawet wtedy, kiedy uważasz, że na pewno nie pomogą. To spotkanie ma na celu wspólne wypracowanie wyjścia z trudnej sytuacji.

Strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniow
Na spotkanie z rodzicem wybierz miejsce, w którym nikt Wam nie będzie przeszkadzał.

Relacja rodzic-nauczyciel powinna być relacją partnerską, co do tego pedagodzy nie mają wątpliwości (M. Kubiak-Skrzyńska 2021, B. Šteh, J. Kalin 2011, P.R. Burden 1995, A.R. Gonzalez-DeHass, P.P. Willems, M.F. Doan Holbein 2005). Badania przeprowadzone w Słowenii w 2011 roku sugerują, że między rodzicami a nauczycielami jest pewna doza nieufności co do kompetencji drugiej strony. Równocześnie jednak zdecydowana większość badanych zgodziła się, że współpraca jest konieczna i użyteczna (2).

Partnerski model współpracy oznacza, że obie strony mają kontrolę nad dalszymi działaniami i dzielą się swoim doświadczeniem. Nauczyciel nie może stawiać się w pozycji autorytetu, a słuchać przemyśleń i pomysłów rodzica. Taka relacja powinna być długofalowa (2). Kluczowe elementy partnerskiego modelu współpracy (6) to:

  • komunikacja dwukierunkowa, działająca w obie strony (i nauczyciel, i rodzic słuchają swoich spostrzeżeń i pomysłów na rozwiązanie sytuacji),
  • wzajemne wsparcie i szacunek,
  • wspólne podejmowanie decyzji,
  • wspólny cel.

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Gdyby Twoje próby dotarcia do ucznia były nieskuteczne, nie wahaj się szukać pomocy. Wsparciem w takiej sytuacji może być metodyk lub terapeuta. Skuteczną metodą na rozpoznanie i rozwiązanie problemu może być także superwizja.

Pamiętaj, aby w radzeniu sobie z problematycznymi zachowaniami uczniów zadbać również o swój balans emocjonalny – w końcu Ty też jesteś bezpośrednio zaangażowany(-na) w sytuację. Pomogą różne techniki: mindfulness, joga i inne sposoby na zadbanie o własny dobrostan.

Sprawdź też:

Ważne! Ten artykuł nie tyczy się uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – w takim wypadku, podejście będzie nieco inne. Jeśli masz do czynienia z takimi dziećmi, zapraszamy do lektury poniższych materiałów dla nauczycieli.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – materiały dla nauczycieli:

Sprawdź też:


Źródła:

  1. Magdalena Kubiak-Skrzyńska „Obszary i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami” [w:] Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne 2021 | 17 | 4 | 149-174. DOI 10.21784/ZC.2021.024
  2. Barbara Šteh, Jana Kalin „Building Partner Cooperation between Teachers and Parents” [w:] Center for Educational Policy Studies Journal 2011, 1(4). DOI:10.26529/cepsj.407.
  3. Paul R. Burden „Classroom Management and Discipline. Methods to Facilitate Cooperation and Instruction” 1995, New York: Longman Publishers USA.
  4. Alyssa R. Gonzalez-DeHass, Patricia P. Willems, Marie F. Doan Holbein „Examining the Relationship Between Parental Involvement and Student Motivation” [w:] Educational Psychology Review 2005 17(2), 99–123.
  5. Leontye L. Lewis, Yanghee A. Kim, Juanita Ashby Bey „Teaching practices and strategies to involve inner-city parents at home and in the school. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 2011, 27(1), 221-234.
  6. Garry Hornby „Improving Parental Involvement” 2000, London and New York: Cassell.
  7. Robert J. MacKenzie „Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (GWP), Gdańsk, 2001
  8. Stuart Shanker „Samoregulacja w szkole. SELF-REG. Spokój, koncentracja, nauka” wyd. Mamania, Warszawa, 2023.

Komentarze

Materialy na lekcje angielskiego zadania do druku piosenka bears

Piosenka, ćwiczenia do druku i fiszki – lekcja angielskiego „Bears like honey”

Nasi najmłodsi uczniowie uwielbiają poznawać świat – są pełni energii i motywacji, dlatego warto przemycać na naszych zajęciach języka angielskiego jak najwi...
Czytaj więcej
Communication cards 2

Materiały do druku dla nauczycieli języka angielskiego - B2 Communication Cards - Future Simple, Future Perfect, going to

Karty komunikacyjne do druku do wykorzystania na lekcjach angielskiego to sposób na rozgadanie uczniów. Te materiały pozwalają na ćwiczenie różnych sposobów ...
Czytaj więcej
Wplyw muzyki na rozwoj dziecka skutecznosc nauki angielskiego

Wpływ muzyki na rozwój dziecka i skuteczność nauki języka angielskiego

O wpływie muzyki na rozwój dzieci (od okresu prenatalnego aż po nastoletni) mówi się od dawna, podkreślając związek muzyki z rozwojem i przyswajaniem wiedzy....
Czytaj więcej
Empty Name 837

Zabawy świąteczne dla dzieci po angielsku

Zbliżające się święta wypełniają niemal wszystkie sale lekcyjne radosną atmosferą oczekiwania na pierwszą gwiazdkę. Trudno nie wykorzystać entuzjazmu i pozyt...
Czytaj więcej