Trudne zachowania uczniów w klasie mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Czasem wskazują na problemy ucznia poza klasą, w domu lub w grupie rówieśniczej, czasem wynikają z chęci zwrócenia na siebie uwagi lub nawet… z działań nauczyciela. Piętnując problematyczne zachowania, nie uda nam się rozwiązać problemu. Jeśli je zrozumiemy, mamy szansę znaleźć na nie sposób. Jak rozmawiać z uczniem? O czym pamiętać podczas rozmowy z rodzicem? Zapraszamy do lektury!
Przyczyn trudnych zachowań ucznia w klasie jest wiele, lecz co najważniejsze: nie ma sensu zamykanie się na rozwiązania po stwierdzeniu, że uczeń jest zwyczajnie niegrzeczny lub brakuje mu dyscypliny (wszyscy znamy łatkę „trudny uczeń”...). Aby poradzić sobie z niepożądanymi zachowaniami, należy przede wszystkim zrozumieć, co je powoduje. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie krótką listę z najczęstszymi przyczynami.
Takie czynniki mogą spowodować, że uczeń zacznie rozmawiać na boku, jeść w trakcie zajęć, przeszkadzać czy wykazywać inne zachowania niepożądane przez nauczyciela. Najlepszym rozwiązaniem sytuacji jest… znalezienie przyczyny i wyjście do ucznia z pomocą. Nie należy tego jednak robić w sposób oceniający – Twoja interwencja musi mieć widoczne, dobre intencje, aby rzeczywiście pomóc uczniowi.
Sprawdź też:
Co jest najważniejsze w pracy z uczniem wykazującym problematyczne zachowania? – Budowanie pozytywnej relacji z uczniami to jest podstawa, która nigdy nie zawodzi. Niekiedy może jednak po prostu nie wystarczyć – mówi Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage. Warto wtedy przyjrzeć się problemowi nieco głębiej.
Po pierwsze, wejdź w buty ucznia. Spróbuj zrozumieć, co powoduje jego zachowania. Następnie zastanów się, jaką rolę w tym wszystkim odgrywasz Ty – dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć, z jakim rodzajem wsparcia wyjść do ucznia.
Pamiętaj, aby przemyśleć tu wszystkie możliwe scenariusze. Na przykład, niekoniecznie chcesz od razu rozmawiać o trudnych zachowaniach z rodzicami ucznia, jeżeli to może odnieść odwrotny skutek i przysporzyć dziecku jeszcze więcej problemów – zamiast tego na początek lepszą metodą będzie prywatna rozmowa z uczniem. – Nauczyciel czy nauczycielka nie musi znać rozwiązania problemów ucznia. Czasem wystarczy wysłuchać. Czasem sposoby na wyjście z sytuacji wypracowuje się wspólnie, a czasem z rodzicami – mówi Beata Wysocka.
Sprawdź też:
Jeżeli wiesz już lub chociaż domyślasz się, co powoduje trudne zachowanie ucznia w klasie, to pora na reakcję. Ważne jest, aby była ona szczera i w jasny sposób pokazywała Twoje dobre intencje. Wspomniana wcześniej rozmowa z rodzicami może dla ucznia wydawać się czymś złym, a tym samym utrudnić Ci zbudowanie relacji. Dlatego, zamiast skupiać się na bezpośrednich działaniach, które odniosą szybkie efekty, przede wszystkim bądź życzliwy(-wa) wobec ucznia – być może sam się z czasem otworzy.
Sprawdź też:
Gdy już zareagujesz na zachowania dziecka i nawiążesz z nim relację, zaczyna się prawdziwa praca. To właśnie wtedy masz okazję głębiej go poznać i dojść do sedna jego trudnych zachowań w klasie. Jak rozmawiać z uczniem?
Sprawdź też:
Na koniec omówmy, jak współpracować z rodzicami uczniów, którym zdarzają się trudne zachowania w klasie. Indywidualna rozmowa z rodzicem może przynieść sporo korzyści, np. ujednolicić działanie opiekuna i nauczyciela, wesprzeć rodzica w wychowywaniu dziecka, a także pogłębić jego zaufanie do placówki. Jak przeprowadzić taką rozmowę?
Relacja rodzic-nauczyciel powinna być relacją partnerską, co do tego pedagodzy nie mają wątpliwości (M. Kubiak-Skrzyńska 2021, B. Šteh, J. Kalin 2011, P.R. Burden 1995, A.R. Gonzalez-DeHass, P.P. Willems, M.F. Doan Holbein 2005). Badania przeprowadzone w Słowenii w 2011 roku sugerują, że między rodzicami a nauczycielami jest pewna doza nieufności co do kompetencji drugiej strony. Równocześnie jednak zdecydowana większość badanych zgodziła się, że współpraca jest konieczna i użyteczna (2).
Partnerski model współpracy oznacza, że obie strony mają kontrolę nad dalszymi działaniami i dzielą się swoim doświadczeniem. Nauczyciel nie może stawiać się w pozycji autorytetu, a słuchać przemyśleń i pomysłów rodzica. Taka relacja powinna być długofalowa (2). Kluczowe elementy partnerskiego modelu współpracy (6) to:
Te artykuły mogą Cię zainteresować:
Gdyby Twoje próby dotarcia do ucznia były nieskuteczne, nie wahaj się szukać pomocy. Wsparciem w takiej sytuacji może być metodyk lub terapeuta. Skuteczną metodą na rozpoznanie i rozwiązanie problemu może być także superwizja.
Pamiętaj, aby w radzeniu sobie z problematycznymi zachowaniami uczniów zadbać również o swój balans emocjonalny – w końcu Ty też jesteś bezpośrednio zaangażowany(-na) w sytuację. Pomogą różne techniki: mindfulness, joga i inne sposoby na zadbanie o własny dobrostan.
Sprawdź też:
Ważne! Ten artykuł nie tyczy się uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – w takim wypadku, podejście będzie nieco inne. Jeśli masz do czynienia z takimi dziećmi, zapraszamy do lektury poniższych materiałów dla nauczycieli.
Sprawdź też:
Źródła: