X-MAS TIME!­čÄä10 pomys┼é├│w na ┼Ťwi─ůteczne lekcje angielskiego

X-MAS TIME! Czyli 10 pomys┼é├│w na ┼Ťwi─ůteczne lekcje angielskiego

7.12.2023
Pomys┼éy na lekcje angielskiego ┼Ťwi─Öta

Kiedy ┼Ťwiate┼éka ┼Ťwi─ůteczne ozdabiaj─ů okna, w radiu po raz setny gra Last Christmas, a uczniowie zaczynaj─ů my┼Ťle─ç intensywnie o prezentach zamiast o gramatyce, wiesz, ┼╝e nadszed┼é czas na ┼Ťwi─ůteczne szale┼ästwo na lekcjach angielskiego! Niech poni┼╝sze ┼Ťmieszne i pomys┼éowe aktywno┼Ťci ┼Ťwi─ůteczne uczyni─ů twoj─ů klas─Ö miejscem, gdzie nawet ulepiony ze ┼Ťniegu ba┼éwan mo┼╝e nauczy─ç si─Ö angielskiego!

Przygotuj si─Ö na ┼Ťmiech, szale┼ästwo brokatu i mn├│stwo ┼Ťwi─ůtecznego luzu. Zapraszam Ci─Ö do wykorzystania dowolnych aktywno┼Ťci i dopasowania ich do swojej grupy ÔÇô witaj w ┼Ťwiecie niezapomnianych lekcji angielskiego, pe┼énych u┼Ťmiechu i wigoru!

1. Snowball fight, czyli obrzucamy si─Ö ┼Ťnie┼╝kami na lekcjach

    Uczniowie rzucaj─ů zgniecionymi kartkami papieru. Na ustalone has┼éo (np. HO HO HO) uczniowie podnosz─ů kul─Ö i robi─ů zadanie na niej zapisane, odpowiadaj─ů na pytanie, etc.

    Zobacz te┼╝:

    2. Christmas pictionary, czyli odkrywamy ┼Ťwi─ůteczne s┼é├│wka

      Uczniowie graj─ů w dw├│ch dru┼╝ynach. Przygotuj paski ze ┼Ťwi─ůtecznym s┼éownictwem, tradycjami, jedzeniem, etc. Jedna osoba z ka┼╝dej dru┼╝yny po cichu czyta, co jest na pasku wylosowanym przez nauczyciela, idzie do swojej dru┼╝yny i pr├│buje za pomoc─ů rysunku przedstawi─ç to has┼éo.

      3. Gra towarzyska Guess who na lekcjach angielskiego

        Przyklejasz uczniom na czole na post-itach nazwy postaci (Elf, Santa Claus, Kevin Home Alone, Rudolph, Snowman, Scrooge, Gingerbread Man). Uczniowie po kolei zadaj─ů pytania reszcie grupy, pr├│buj─ůc odgadn─ů─ç, kim s─ů. Na pytania grupa odpowiada tylko YES/NO.

          4. Stw├│rzcie na lekcji w┼éasn─ů Christmas story

            Przynie┼Ť r├│┼╝ne drobne rzeczy (nie musz─ů, ale mog─ů by─ç zwi─ůzane ze ┼Ťwi─Ötami), zapakuj je do pude┼éka lub worka, w kt├│rym ich nie b─Ödzie wida─ç. Siadacie w k├│┼éku. Nauczyciel rozpoczyna wyci─ůgaj─ůc pierwsz─ů rzecz (np. renifera). Tworzy zdanie z u┼╝yciem nazwy przedmiotu np. Last Christmas I met a reindeer. Kolejna osoba stara si─Ö nawi─ůza─ç do historii wypowiadaj─ůc zdanie z u┼╝yciem nast─Öpnej rzeczy np. je┼Ťli wyci─ůgn─Ö┼éa skarpetk─Ö, mo┼╝e powiedzie─ç The reindeer didnÔÇÖt wear any socks. Kontynuujemy opowiadanie zwariowanej historii do momentu, w kt├│rym sko┼äcz─ů si─Ö przedmioty.

            5. Rudolph Got Lost, czyli zabawa w szukanie renifer├│w

              Ukryj ma┼ée renifery wok├│┼é klasy, a nast─Öpnie popro┼Ť uczni├│w o ich znalezienie. Ka┼╝dy renifer mo┼╝e mie─ç obrazek, kt├│ry uczniowie musz─ů potem nazwa─ç b─ůd┼║ zdanie z luk─ů do wype┼énienia.

              Zobacz te┼╝:

              6. Karaoke z Kol─Ödami ÔÇô nauka angielskiego poprzez muzyk─Ö

                Zorganizuj konkurs karaoke, w kt├│rym uczniowie wykonaj─ů swoje ulubione kol─Ödy. To ┼Ťwietny spos├│b na nauk─Ö nowych s┼é├│w i fraz. Mo┼╝esz skorzysta─ç z wersji karaoke kol─Öd na YouTube albo np. stronki https://lyricstraining.com/.

                7. Christmas jokes and memes, czyli młodzieżowa rozrywka

                  Starszych uczni├│w mo┼╝e ucieszy─ç poproszenie ich o stworzenie ┼Ťwi─ůtecznych mem├│w w j─Özyku angielskim. Mo┼╝esz te┼╝ znale┼║─ç w internecie ┼╝arty z motywem ┼Ťwi─ůt, poci─ů─ç je na po┼é├│wki, rozda─ç uczniom i poprosi─ç, aby odnale┼║li brakuj─ůc─ů cz─Ö┼Ť─ç swojego ┼╝artu. Je┼Ťli trzeba, obja┼Ťnij uczniom ┼╝arty.

                  Zobacz te┼╝:

                  8. Stw├│rzcie w┼éasn─ů gr─Ö: Christmas Board Game

                    Stw├│rzcie wsp├│lnie gr─Ö planszow─ů zwi─ůzan─ů z Bo┼╝ym Narodzeniem. Ka┼╝de pole mo┼╝e wymaga─ç od uczni├│w u┼╝ycia okre┼Ťlonego s┼éowa w zdaniu. Gra mo┼╝e zawiera─ç motywy ┼Ťwi─ůteczne powi─ůzane z konkretn─ů akcj─ů, np. je┼Ťli staniesz na polu z Miko┼éajem, w prezencie twoi przeciwnicy id─ů o 2 pola do przodu.

                    9. Christmas podcast / news / video / music video

                      Najstarszych uczni├│w na wysokim poziomie mo┼╝e wci─ůgn─ů─ç prawdziwe multimedialne zadanie polegaj─ůce na nagraniu ┼Ťwi─ůtecznego podcastu, filmiku albo klipu. Tematy mog─ů dotyczy─ç zwariowanych historii np. jak porwano ┼Ťw. Miko┼éaja, pokazywa─ç absurdalne tutoriale ze s┼éownymi instrukcjami np. jak ubra─ç choink─Ö... w ubrania ;). Mog─ů to by─ç wywiady na temat tradycji czy por├│wnanie obchod├│w ┼Ťwi─ůt w r├│┼╝nych krajach.

                      Zobacz te┼╝:

                      10. Zimowe projekty

                        Wykorzystaj ┼Ťwi─ůteczny / zimowy motyw np. ┼Ťnie┼╝ynk─Ö, renifera, czapk─Ö Miko┼éaja, choink─Ö. W ich kszta┼étach uczniowie mog─ů wpisywa─ç r├│┼╝norodny materia┼é j─Özykowy np. obrazki i podpisy aktualnie wprowadzonych s┼é├│w, podpisy ÔÇô uzupe┼énianie wyraz├│w brakuj─ůcymi literami, zdania ÔÇô uzupe┼énianie zda┼ä brakuj─ůcym s┼éowem, uk┼éadanie zda┼ä historyjek / komiks├│w w kolejno┼Ťci, pisanie przyk┼éadowych zda┼ä we wskazanej strukturze gramatycznej, czasowniki nieregularne, stopniowanie przymiotnik├│w itd.

                        Pomys┼éy na ┼Ťwi─ůteczne lekcje angielskiego

                        Potem uczniowie ozdabiaj─ů prac─Ö np. wat─ů (┼Ťnie┼╝ynki), klejami brokatowymi (choinki), bibu┼é─ů, farbkami, flamastrami itp.

                        ┼Üwi─ůteczne lekcje angielskiego mog─ů nie tylko by─ç skarbnic─ů wiedzy zwi─ůzan─ů z tym tematem, mog─ů tak┼╝e rozbawia─ç i rozwija─ç kreatywne Twoich uczni├│w. Wszystkie wymienione pomys┼éy maj─ů na celu nie tylko rozwijanie umiej─Ötno┼Ťci j─Özykowych, ale r├│wnie┼╝ budowanie atmosfery celebracji, wsp├│lnoty, kooperacji i rado┼Ťci. Pami─Ötaj, ┼╝e aby lekcje by┼éy fascynuj─ůcym do┼Ťwiadczeniem, nale┼╝y je odpowiednio dostosowa─ç do poziomu i preferencji grupy. Zach─Öcam do eksperymentowania, ┼Ťmiechu i tw├│rczego podej┼Ťcia do tych lekcji ÔÇô mog─ů, a wr─Öcz powinny by─ç niesztampowe i odrywaj─ůce od rutyny.

                        ┼╗ycz─Ö Wam, aby te ┼Ťwi─ůteczne aktywno┼Ťci wyposa┼╝y┼éy Waszych uczni├│w nie tylko w nowe angielskie s┼é├│wka, ale r├│wnie┼╝ niezapomniane chwile ┼Ťmiechu.

                        Weso┼éych ┼Üwi─ůt i radosnego uczenia si─Ö!

                        Beata Wysocka, metodyczka Early Stage

                        Komentarze

                        Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

                        Wsp├│┼épraca lektorsko-metodyczna a efektywno┼Ť─ç nauczania j─Özyka

                        Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy j─Özykowej, ale r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ťci przekazywania jej w anga┼╝uj─ůcy i efektywny spos├│b. W tym proc...
                        Czytaj wi─Öcej
                        Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

                        Cegie┼éka po cegie┼éce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada RosenshineÔÇÖa a skuteczne nauczanie

                        Pewnie zdziwcie si─Ö, kiedy Wam powiem, ┼╝e budownictwo i edukacja maj─ů sporo wsp├│lnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste por├│wnania, jak tworzenie czego┼Ť od pods...
                        Czytaj wi─Öcej
                        Zabawy metody aktywizujace przyklady angielski

                        Przyk┼éady zabaw i metod aktywizuj─ůcych dla dzieci w szkole j─Özyka angielskiego

                        Ciekawe metody aktywizuj─ůce s─ů kluczem do skutecznych zaj─Ö─ç ÔÇô co to do tego nie ma najmniejszych w─ůtpliwo┼Ťci. Jednak, jakie s─ů przyk┼éady takich zabaw aktywiz...
                        Czytaj wi─Öcej
                        Retrieval practice efektywna nauka angielskiego

                        Retrieval Practice. Klucz do efektywnej nauki j─Özyka angielskiego

                        Ledwo zaczynał się rok szkolny, a tu już maj! Pobudka! Czas końcowych egzaminów, ostatnich testów i sprawdzania wiedzy, zanim wyruszymy na wakacyjne podboje!...
                        Czytaj wi─Öcej