Kiedy światełka świąteczne ozdabiają okna, w radiu po raz setny gra Last Christmas, a uczniowie zaczynają myśleć intensywnie o prezentach zamiast o gramatyce, wiesz, że nadszedł czas na świąteczne szaleństwo na lekcjach angielskiego! Niech poniższe śmieszne i pomysłowe aktywności świąteczne uczynią twoją klasę miejscem, gdzie nawet ulepiony ze śniegu bałwan może nauczyć się angielskiego!
Przygotuj się na śmiech, szaleństwo brokatu i mnóstwo świątecznego luzu. Zapraszam Cię do wykorzystania dowolnych aktywności i dopasowania ich do swojej grupy – witaj w świecie niezapomnianych lekcji angielskiego, pełnych uśmiechu i wigoru!
Uczniowie rzucają zgniecionymi kartkami papieru. Na ustalone hasło (np. HO HO HO) uczniowie podnoszą kulę i robią zadanie na niej zapisane, odpowiadają na pytanie, etc.
Zobacz też:
Uczniowie grają w dwóch drużynach. Przygotuj paski ze świątecznym słownictwem, tradycjami, jedzeniem, etc. Jedna osoba z każdej drużyny po cichu czyta, co jest na pasku wylosowanym przez nauczyciela, idzie do swojej drużyny i próbuje za pomocą rysunku przedstawić to hasło.
Przyklejasz uczniom na czole na post-itach nazwy postaci (Elf, Santa Claus, Kevin Home Alone, Rudolph, Snowman, Scrooge, Gingerbread Man). Uczniowie po kolei zadają pytania reszcie grupy, próbując odgadnąć, kim są. Na pytania grupa odpowiada tylko YES/NO.
Przynieś różne drobne rzeczy (nie muszą, ale mogą być związane ze świętami), zapakuj je do pudełka lub worka, w którym ich nie będzie widać. Siadacie w kółku. Nauczyciel rozpoczyna wyciągając pierwszą rzecz (np. renifera). Tworzy zdanie z użyciem nazwy przedmiotu np. Last Christmas I met a reindeer. Kolejna osoba stara się nawiązać do historii wypowiadając zdanie z użyciem następnej rzeczy np. jeśli wyciągnęła skarpetkę, może powiedzieć The reindeer didn’t wear any socks. Kontynuujemy opowiadanie zwariowanej historii do momentu, w którym skończą się przedmioty.
Ukryj małe renifery wokół klasy, a następnie poproś uczniów o ich znalezienie. Każdy renifer może mieć obrazek, który uczniowie muszą potem nazwać bądź zdanie z luką do wypełnienia.
Zobacz też:
Zorganizuj konkurs karaoke, w którym uczniowie wykonają swoje ulubione kolędy. To świetny sposób na naukę nowych słów i fraz. Możesz skorzystać z wersji karaoke kolęd na YouTube albo np. stronki https://lyricstraining.com/.
Starszych uczniów może ucieszyć poproszenie ich o stworzenie świątecznych memów w języku angielskim. Możesz też znaleźć w internecie żarty z motywem świąt, pociąć je na połówki, rozdać uczniom i poprosić, aby odnaleźli brakującą część swojego żartu. Jeśli trzeba, objaśnij uczniom żarty.
Zobacz też:
Stwórzcie wspólnie grę planszową związaną z Bożym Narodzeniem. Każde pole może wymagać od uczniów użycia określonego słowa w zdaniu. Gra może zawierać motywy świąteczne powiązane z konkretną akcją, np. jeśli staniesz na polu z Mikołajem, w prezencie twoi przeciwnicy idą o 2 pola do przodu.
Najstarszych uczniów na wysokim poziomie może wciągnąć prawdziwe multimedialne zadanie polegające na nagraniu świątecznego podcastu, filmiku albo klipu. Tematy mogą dotyczyć zwariowanych historii, np. jak porwano św. Mikołaja, pokazywać absurdalne tutoriale ze słownymi instrukcjami np. jak ubrać choinkę... w ubrania ;). Mogą to być wywiady na temat tradycji czy porównanie obchodów świąt w różnych krajach.
Zobacz też:
Wykorzystaj świąteczny / zimowy motyw np. śnieżynkę, renifera, czapkę Mikołaja, choinkę. W ich kształtach uczniowie mogą wpisywać różnorodny materiał językowy np. obrazki i podpisy aktualnie wprowadzonych słów, podpisy – uzupełnianie wyrazów brakującymi literami, zdania – uzupełnianie zdań brakującym słowem, układanie zdań historyjek / komiksów w kolejności, pisanie przykładowych zdań we wskazanej strukturze gramatycznej, czasowniki nieregularne, stopniowanie przymiotników itd.
Potem uczniowie ozdabiają pracę np. watą (śnieżynki), klejami brokatowymi (choinki), bibułą, farbkami, flamastrami itp.
Świąteczne lekcje angielskiego mogą nie tylko być skarbnicą wiedzy związaną z tym tematem, mogą także rozbawiać i rozwijać kreatywnie Twoich uczniów. Wszystkie wymienione pomysły mają na celu nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, ale również budowanie atmosfery celebracji, wspólnoty, kooperacji i radości. Pamiętaj, że aby lekcje były fascynującym doświadczeniem, należy je odpowiednio dostosować do poziomu i preferencji grupy. Zachęcam do eksperymentowania, śmiechu i twórczego podejścia do tych lekcji – mogą, a wręcz powinny być niesztampowe i odrywające od rutyny.
Życzę Wam, aby te świąteczne aktywności wyposażyły Waszych uczniów nie tylko w nowe angielskie słówka, ale również niezapomniane chwile śmiechu.
Wesołych Świąt i radosnego uczenia się!
Beata Wysocka, metodyczka Early Stage
Beata Wysocka – metodyczka, trenerka umiejętności poznawczych, jogi i mindfulness dla dzieci, nauczycielka MBSR w trakcie certyfikacji. Z wykształcenia filolożka języka angielskiego i psycholożka. Zawsze pilnuje ważnych dla niej i dla Early Stage wartości – ekologii, NVC (non-violent communication, komunikacji bez przemocy), otwartości na różnorodność, a przede wszystkim cyfrowego i psychicznego dobrostanu dzieci i młodzieży. Jest współautorką podręczników do angielskiego dla uczniów Early Stage. W wolnych chwilach chodzi po górach i medytuje.
Więcej artykułów, podcastów i webinariów autorki:
➡️ ADHD – wyzwanie czy wyrok? Jak uczyć uczniów i uczennice o specjalnych potrzebach?
➡️ 5 mitów o nauczaniu i dlaczego te mity to mity
➡️ Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie
➡️ Webinarium Mindfulness w edukacji
➡️ Artfully - o wykorzystaniu sztuki na zajęciach języka angielskiego
➡️ Jak uczyć myślenia (krytycznego) na lekcjach języka angielskiego
➡️ Podcast o kreatywności
➡️ Podcast o radzeniu sobie ze stresem