Metody i formy pracy z uczniami w różnym wieku. Jak dostosować nauczanie angielskiego?

Metody i formy pracy z uczniami w różnym wieku. Jak dostosować nauczanie angielskiego?

1.01.2024
Jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne

Na co warto zwrócić uwagę podczas zajęć w klasie, aby odpowiednio dobrać metody i formy pracy z uczniami? Przekonaj się w tym artykule!

Temat nauczania w poszczególnych grupach wiekowych uczniów jest bardzo obszerny. Jako szkoła angielskiego dla dzieci i młodzieży możemy powiedzieć, że metody komunikacji Early Stage są skuteczne, jednak stoi za nimi niemal 30 lat pracy doświadczonych metodyków. Kluczem do sukcesu było w tym wypadku dopasowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem do grup wiekowych.

Metody pracy z uczniami a ich potrzeby

Najważniejsze jest zrozumienie potrzeb uczniów – to klucz do dobrania odpowiednich metod nauczania. Weźmy na przykład małe dzieci w wieku przedszkolnym. Mają one duże pokłady energii i nie lubią nudy. Zajęcia polegające jedynie na wypełnianiu ćwiczeń byłyby dla nich męczarnią – o wiele lepszym sposobem jest stosowanie rymów, śpiewanie piosenek czy ruch.

Pamiętaj jednak, że liczą się też indywidualne potrzeby uczniów. Wracając do naszego przykładu przedszkolaków, możesz trafić na grupy, które zdecydowanie wolą ruch, lub takie, gdzie uczniowie będą chcieli głównie śpiewać. Musisz wziąć to pod uwagę, planując metody i formy zajęć, tak aby lekcje rzeczywiście były frajdą.

Kolejnym ważnym elementem jest dobór odpowiedniego języka. Wielu lektorów obawia się, czy dziecko zrozumie wszystko po angielsku, jednak kluczem do tego problemu jest używanie języka dostosowanego do wieku i poziomu uczniów. Omówimy to szerzej dalej w artykule, gdzie opisujemy metody i formy pracy z uczniami z poszczególnych grup wiekowych.

Zobacz też:

Jakie metody i formy pracy stosować pracując z poszczególnymi grupami wiekowymi?

Przejdźmy więc od ogółu do szczegółu i omówmy, jak sytuacja wygląda na przykładach 2 ogólnych grup wiekowych: młodszych uczniów (od przedszkola do 3 klasy podstawówki) i starszych uczniów (od 4 klasy podstawówki wzwyż).

Metody i formy pracy w klasach 0-3

Zacznijmy od omówienia metod i form pracy z młodszymi uczniami. Różnią się one znacząco od tych stosowanych wobec starszych uczniów i mają na celu głównie aktywizowanie dzieci oraz przyciąganie ich uwagi. Co warto stosować, ucząc przedszkolaków i uczniów klas 1-3 podstawówki?

  • karty obrazkowe,
  • miming (naśladowanie),
  • gesty,
  • modyfikacja głosu (naśladowanie dźwięków),
  • ruch,
  • drilling (powtarzanie),
  • śpiewanie piosenek,
  • ćwiczenia typu Stand Up Hand Up Pair Up.

Jeżeli chodzi zaś o sam język, to skup się przede wszystkim na:

  • krótkich, prostych zwrotach,
  • słownictwie, które przyciąga uwagę i kojarzy się pozytywnie,
  • obrazowym i wyraźnym formułowaniu poleceń,
  • powtarzaniu zwrotów.

Zobacz też:

Metody i formy pracy ze starszymi uczniami

W przypadku starszych uczniów potrzeby są zupełnie inne, a co za tym idzie zmieniają się metody. Wpływ na to ma również sama zmiana zakresu materiału – nastolatkowie są zazwyczaj na dużo wyższym poziomie niż młodsze dzieci, tudzież na zajęciach wprowadzane są bardziej wymagające zagadnienia wymagające innych metod.

Wraz z rozwojem językowym uczniów, nauczyciel powinien dostosowywać swój język i starać się oswajać uczniów z coraz bardziej skomplikowanymi strukturami, aby wejść na wyższy poziom komunikacji i stworzyć przestrzeń na nowe wyzwania.

W przypadku metod i formy zajęć dla starszych uczniów należy skupić się bardziej na krytycznym myśleniu i komunikacji. W tym celu można wykorzystywać:

Zobacz też:

Podsumowanie

Podsumujmy: z młodszymi uczniami należy używać prostego języka tak, aby utrzymać ich ulotną uwagę i pozwolić im uwolnić energię. W przypadku starszych uczniów ważne jest stosowanie bardziej skomplikowanych struktur językowych i stawianie coraz to nowych wyzwań. W obydwu grupach niesamowicie istotny jest dobór ćwiczeń i aktywności, które stwarzają przestrzeń na zaangażowanie się ucznia i możliwość interakcji. Dobór odpowiednich metod jest kluczowy – to właśnie od tego zależy, ile uczniowie nauczą się na Twoich zajęciach i jak dużo chęci będą mieli do dalszej nauki.


Zobacz też:


Komentarze

Pozytywny feedback konstruktywna informacja zwrotna

Jak dawać wspierający feedback? Przykłady konstruktywnej informacji zwrotnej

Czy powiedzenie „To kiepskie” jest dobrym feedbackiem? Wiadomo, że nie. A czy powiedzenie „To doskonałe, jesteś geniuszem!” jest lepszym? Nie bardzo! Dlaczeg...
Czytaj więcej
Webinaria dla nauczycieli angielkskiego jakie maja rodzaje

Webinaria dla lektorów angielskiego. Czym są? Jakie mają rodzaje? Dlaczego warto w nich uczestniczyć?

Czym są webinaria? Zwane również webinarami (z ang. „web” + „seminar”), są to interaktywne szkolenia, warsztaty, prezentacje lub dyskusje online. Webinaria d...
Czytaj więcej
Kompetencje miekkie w pracy nauczyciela angielskiego

Rozwijanie kompetencji miękkich jako nauczyciel – kluczowe umiejętności lektora

Kompetencje miękkie są niezwykle ważne w codziennej pracy nauczyciela. Obok doskonałej znajomości języka (która w tym zawodzie jest oczywista), odgrywają one...
Czytaj więcej
IT with Doti quick trick bottle flip

Quick Trick season 2, episode 4: BOTTLE FLIP

W czwartym odcinku drugiego sezonu QUICK TRICK przedstawiamy prostą aktywność, która może uatrakcyjnić pracę na poziomie definicji. Wszystko czego potrzebuje...
Czytaj więcej