Ćwiczenia ruchowe dla dzieci podczas nauki języka angielskiego

24.07.2024
Cwiczenia ruchowe dla dzieci podczas nauki jezyka angielskiego

Czy najlepiej przyswajamy wiedzę siedząc nieruchomo w ławce? Czy ruch może zmienić strukturę mózgu? Jak dokładnie aktywność fizyczna działa na umysł? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i poznać skuteczne ćwiczenia dla dzieci do wprowadzenia na lekcjach języka angielskiego – czytaj dalej!

O tym, że ćwiczenia ruchowe dla dzieci są niezwykle pomocne w nauce mówią współczesna badania oraz psychologia ewolucyjna. Ruch nie tylko pomaga w zapamiętywaniu materiału, ale również redukuje poziom stresu poprzez produkcję endorfin.

Sprawdź też:

Dlaczego ćwiczenia ruchowe dla dzieci (i nie tylko) są ważne?

O korzyściach zdrowotnych aktywności fizyczne wie chyba każdy. Jednak, czy wiesz, że ruch jest ważny nie tylko dla zdrowia fizycznego? Przykładowo, wpływa on na poprawę samopoczucia czy zdolność mózgu do przetwarzania i zapamiętywania informacji. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej – dlaczego ćwiczenia ruchowe dla dzieci uczących się angielskiego (ale nie tylko dla nich!) są ważne?

Sprawniejsze przyswajanie wiedzy

Psychologia ewolucyjna wyjaśnia, dlaczego aktywność fizyczna jest potrzebna do adaptacji do nowych warunków i… do życia.

Zacznijmy jednak od początku. Termin psychologia ewolucyjna pojawił się w 1973 roku.

Psychologia ewolucyjna to nauka badająca mechanizmy psychologiczne kierujące ludzkimi zachowaniami w aspekcie ich ewolucyjnej adaptatywności. W odróżnieniu od psychologii poznawczej, PE uważa, że umysł ludzki i jego „produkty” (preferencje, strategie zachowań) powstały jako biologiczne adaptacje do rozwiązywania częstych problemów życiowych, z jakimi mieli do czynienia nasi ewolucyjni przodkowie.”
Pawłowski, D. w „Psychologia ewolucyjna — nauka o adaptacjach i ewolucyjnej inercji ludzkiego umysłu” (5)

Ewolucyjnie nasze mózgi rozwijały się w ciągłym ruchu. Prehistoryczni ludzie prowadzili „aktywny tryb życia” wędrując w poszukiwaniu jedzenia lub polując. Po prostu bez tego by nie przetrwali. Dzisiaj aktywne osoby nie tylko są zdrowsze fizycznie, ale też potrafią lepiej utrzymać koncentrację, sprawniej się uczą, mają szybsze reakcje i lepszą pamięć w porównaniu z osobami, które w ciągu dnia mało się ruszają (3).

Przeprowadzono już wiele badań zgłębiających wpływ aktywności fizycznej na przyswajanie wiedzy – o wielu z nich wspomina Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage, w swoim podcaście o roli ruchu w uczeniu języka angielskiego. Polecamy do posłuchania!

John Medina w swojej książce „Brain rules” (1) podkreśla, że ruch zawsze był związany z rozwojem, już od czasów człowieka prehistorycznego. To wtedy ludzki mózg musiał przystosować się do przetrwania w dynamicznie zmieniającym się środowisku – ruch powiązany był z przyswajaniem nowych informacji. Dodatkowo, w tej samej książce, Medina podkreśla, że dzieci uczą się znacznie lepiej przez aktywną interakcję aniżeli pasywną obserwację.

Co więcej, ruch wpływa także na neuroplastyczność mózgu, i to nawet w przypadku osób z chorobami neurodegeneracyjnymi (3).

Jakie inne korzyści związane z przyswajaniem wiedzy płyną z ćwiczeń ruchowych? Zerknij niżej!

  • 📍 Ruch poprawia zapamiętywanie – nawet 10 minut ćwiczeń aerobowych jest w stanie pobudzić mózg i tym samym zwiększyć przyswajanie wiedzy.
  • 📍 Ruch wpływa na motywację – poprzez podniesienie poziomów dopaminy i endorfin, ćwiczenia ruchowe sprawiają, że dzieci mają większą motywację do nauki i są w stanie skuteczniej się skoncentrować.
  • 📍 Ruch zwiększa dopływ tlenu do mózgu – ten zaś jest niezbędny do prawidłowej i efektywnej pracy mózgu, co sprawia, że dzieci się lepiej uczą.

Ćwiczenia fizyczne na lekcjach angielskiego
Nawet tak proste ćwiczenia jak maszerowanie czy skakanie na jednej nodze mogą przyczynić się do zwiększenia motywacji i przyjemności związanej z nauką.

Sprawdź też:

👉 Jak motywować uczniów podczas lekcji języka angielskiego? [BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE]
👉 Misja: koncentracja, czyli aktywności fokusujące na zajęciach angielskiego [BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE]

Ruch redukuje poziom stresu

Kolejnym ważnym argumentem za ćwiczeniami ruchowymi dla dzieci, niezależnie czy w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym czy dla nastolatków jest redukcja poziomu stresu. Dzieci mogą stresować się wieloma rzeczami: czasem jest to robienie błędów, czasem stres może wynikać z sytuacji w życiu prywatnym. Na szczęście, aktywność fizyczna pomaga sobie z nim radzić.

Wszystko sprowadza się do pewnej reakcji zachodzącej w naszych organizmach w trakcie ćwiczeń ruchowych – produkcji endorfin. Te, znane jako hormony szczęścia, pomagają obniżyć poziom stresu uczniów i wprawić ich w lepszy humor, dzięki czemu łatwiej jest im przyswajać wiedzę. Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na neuroprocesy zachodzące w mózgu i samopoczucie został udowodniony, między innymi w badaniu Impact of exercise on brain neurochemicals: A comprehensive review. Sport Sciences for Health (2).

Sprawdź też:

Ćwiczenia ruchowe dla dzieci podczas nauki języka angielskiego pobudzają kreatywność
Ćwiczenia ruchowe dla dzieci podczas nauki języka angielskiego pobudzają kreatywność i pomagają radzić sobie ze stresem.

Ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci – przykłady

Wiemy już, dlaczego aktywność fizyczna jest ważna w nauce angielskiego. Przejdźmy zatem do ćwiczeń i metod aktywizujących uczniów. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładów ćwiczeń ruchowych dla dzieci, które pomogą Ci wdrożyć aktywność fizyczną do Twoich zajęć!

Maszerowanie podczas powtarzania nowo poznanego materiału

Proste, skuteczne i do wykorzystania w prawie każdej sytuacji – maszerowanie jest świetnym ćwiczeniem ruchowym dla dzieci do wykorzystania na lekcjach angielskiego. Zamysł jest prosty: dzieci maszerują w rytm puszczonej muzyki i powtarzają nowo poznane słówka czy formy gramatyczne do rytmu.

Jest to bardzo proste w wykonaniu i świetne ćwiczenie szczególnie w ramach utrwalania wymowy. Co więcej, maszerowanie (w miejscu) sprawdzi się nawet na lekcjach zdalnych (uwaga: spodziewaj domowników zaglądających do pokoju dziecka zdziwionych odgłosami tupania!), więc warto pomyśleć o tej metodzie!

Sprawdź też:

Simon says (Simon mówi)

Ta prosta i dobrze znana wszystkim gra to świetny sposób na rozruszanie uczniów, przy równoczesnym powtórzeniu materiału. Nie potrzebujesz do tego specjalnego przygotowania.

Na czym polega Simon says? Lider gry (najczęściej nauczyciel – choć pozwolenie na to od czasu do czasu dzieciom sprawi im wiele frajdy!) podaje polecenia. Pozostali gracze wykonują polecenia tylko, jeżeli poprzedzone jest ono słowami „Simon says…”. Lider może podkręcać tempo gry oraz wydawać polecenia bez mówienia „Simon says…” – jeżeli ktoś nie zdąży wykonać polecenia lub zrobi to, które zostało wydane bez polecenia to odpada (zamiast odpadnięcia, możesz dać dzieciom wyzwanie, np. zrobienie 5 pajacyków).

Sprawdź też:

Find somebody who…

To ćwiczenie ruchowe sprawdzi się doskonale dla dzieci w wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym. Jak sama nazwa wskazuje, polega ono na powiedzeniu „Find somebody who…” – uczniowie następnie chodzą po klasie i szukają osoby, która spełnia kryterium podane w ćwiczeniu.

Oczywiście, do tego ćwiczenia można wplatać materiał związany z tematyką zajęć – jest to świetna aktywność do konsolidacji nowo wprowadzonego materiału słownikowego lub gramatycznego. Sprawdzi się też doskonale w przypadku rozgrzewek językowych!

Ćwiczenia na angielskim najbardziej docenią najmłodsi uczniowie.
Ćwiczenia na angielskim najbardziej docenią najmłodsi uczniowie.

Ruch to zdrowie i przyswajanie wiedzy!

Ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci nie zawsze są łatwe do wplecenia w zajęcia, ale zazwyczaj jest to w jakimś stopniu możliwe. Patrząc na to, ile korzyści płynie z aktywności fizycznej, jedno jest pewne – ćwiczenia na zajęciach angielskiego są korzystne dla uczniów! Dlatego zastanów się, jak dodać je do swoich zajęć. A jeśli szukasz innych porad dotyczących nauczania, koniecznie sprawdź nasze webinaria dla nauczycieli języka angielskiego!

Sprawdź też:



Źródła:

  1. Medina, J. (2009). Brain rules. Pear Press.
  2. Bhattacharya, P., Chatterjee, S., & Roy, D. (2023). Impact of exercise on brain neurochemicals: A comprehensive review. Sport Sciences for Health, 19(3), 405–452. doi:10.1007/s11332-022-01030-y.
  3. Bhattacharya, P., Chatterjee, S., & Roy, D. (2023). Impact of exercise on brain neurochemicals: A comprehensive review. Sport Sciences for Health, 19(3), 405–452. doi:10.1007/s11332-022-01030-y.
  4. Ricardo C. Cassilhas, Sergio Tufik & Marco Túlio de Mello Physical exercise, neuroplasticity, spatial learning and memory. [w:] Cellular and Molecular Life Sciences. Vol. 73, pp. 975–983, (2016).
  5. N.C. Berchtold, N. Castello, C.W. Cotman. Exercise and time-dependent benefits to learning and memory. [w:] Behavioural Neuroscience doi:10.1016/j.neuroscience.2010.02.050.
  6. B. Pawłowski, D. Danel w „Psychologia ewolucyjna — nauka o adaptacjach i ewolucyjnej inercji ludzkiego umysłu” [w:] Kosmos. Problemy nauk biologicznych. Tom 58 2009. Numer 3–4 (284–285).
Komentarze

Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej
Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie

Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od pods...
Czytaj więcej