Czy najlepiej przyswajamy wiedzę siedząc nieruchomo w ławce? Czy ruch może zmienić strukturę mózgu? Jak dokładnie aktywność fizyczna działa na umysł? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i poznać skuteczne ćwiczenia dla dzieci do wprowadzenia na lekcjach języka angielskiego – czytaj dalej!
O tym, że ćwiczenia ruchowe dla dzieci są niezwykle pomocne w nauce mówią współczesna badania oraz psychologia ewolucyjna. Ruch nie tylko pomaga w zapamiętywaniu materiału, ale również redukuje poziom stresu poprzez produkcję endorfin.
Sprawdź też:
O korzyściach zdrowotnych aktywności fizyczne wie chyba każdy. Jednak, czy wiesz, że ruch jest ważny nie tylko dla zdrowia fizycznego? Przykładowo, wpływa on na poprawę samopoczucia czy zdolność mózgu do przetwarzania i zapamiętywania informacji. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej – dlaczego ćwiczenia ruchowe dla dzieci uczących się angielskiego (ale nie tylko dla nich!) są ważne?
Psychologia ewolucyjna wyjaśnia, dlaczego aktywność fizyczna jest potrzebna do adaptacji do nowych warunków i… do życia.
Zacznijmy jednak od początku. Termin psychologia ewolucyjna pojawił się w 1973 roku.
Ewolucyjnie nasze mózgi rozwijały się w ciągłym ruchu. Prehistoryczni ludzie prowadzili „aktywny tryb życia” wędrując w poszukiwaniu jedzenia lub polując. Po prostu bez tego by nie przetrwali. Dzisiaj aktywne osoby nie tylko są zdrowsze fizycznie, ale też potrafią lepiej utrzymać koncentrację, sprawniej się uczą, mają szybsze reakcje i lepszą pamięć w porównaniu z osobami, które w ciągu dnia mało się ruszają (3).
Przeprowadzono już wiele badań zgłębiających wpływ aktywności fizycznej na przyswajanie wiedzy – o wielu z nich wspomina Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage, w swoim podcaście o roli ruchu w uczeniu języka angielskiego. Polecamy do posłuchania!
John Medina w swojej książce „Brain rules” (1) podkreśla, że ruch zawsze był związany z rozwojem, już od czasów człowieka prehistorycznego. To wtedy ludzki mózg musiał przystosować się do przetrwania w dynamicznie zmieniającym się środowisku – ruch powiązany był z przyswajaniem nowych informacji. Dodatkowo, w tej samej książce, Medina podkreśla, że dzieci uczą się znacznie lepiej przez aktywną interakcję aniżeli pasywną obserwację.
Co więcej, ruch wpływa także na neuroplastyczność mózgu, i to nawet w przypadku osób z chorobami neurodegeneracyjnymi (3).
Jakie inne korzyści związane z przyswajaniem wiedzy płyną z ćwiczeń ruchowych? Zerknij niżej!
Sprawdź też:
👉 Jak motywować uczniów podczas lekcji języka angielskiego? [BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE]
👉 Misja: koncentracja, czyli aktywności fokusujące na zajęciach angielskiego [BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE]
Kolejnym ważnym argumentem za ćwiczeniami ruchowymi dla dzieci, niezależnie czy w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym czy dla nastolatków jest redukcja poziomu stresu. Dzieci mogą stresować się wieloma rzeczami: czasem jest to robienie błędów, czasem stres może wynikać z sytuacji w życiu prywatnym. Na szczęście, aktywność fizyczna pomaga sobie z nim radzić.
Wszystko sprowadza się do pewnej reakcji zachodzącej w naszych organizmach w trakcie ćwiczeń ruchowych – produkcji endorfin. Te, znane jako hormony szczęścia, pomagają obniżyć poziom stresu uczniów i wprawić ich w lepszy humor, dzięki czemu łatwiej jest im przyswajać wiedzę. Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na neuroprocesy zachodzące w mózgu i samopoczucie został udowodniony, między innymi w badaniu Impact of exercise on brain neurochemicals: A comprehensive review. Sport Sciences for Health (2).
Sprawdź też:
Wiemy już, dlaczego aktywność fizyczna jest ważna w nauce angielskiego. Przejdźmy zatem do ćwiczeń i metod aktywizujących uczniów. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładów ćwiczeń ruchowych dla dzieci, które pomogą Ci wdrożyć aktywność fizyczną do Twoich zajęć!
Proste, skuteczne i do wykorzystania w prawie każdej sytuacji – maszerowanie jest świetnym ćwiczeniem ruchowym dla dzieci do wykorzystania na lekcjach angielskiego. Zamysł jest prosty: dzieci maszerują w rytm puszczonej muzyki i powtarzają nowo poznane słówka czy formy gramatyczne do rytmu.
Jest to bardzo proste w wykonaniu i świetne ćwiczenie szczególnie w ramach utrwalania wymowy. Co więcej, maszerowanie (w miejscu) sprawdzi się nawet na lekcjach zdalnych (uwaga: spodziewaj domowników zaglądających do pokoju dziecka zdziwionych odgłosami tupania!), więc warto pomyśleć o tej metodzie!
Sprawdź też:
Ta prosta i dobrze znana wszystkim gra to świetny sposób na rozruszanie uczniów, przy równoczesnym powtórzeniu materiału. Nie potrzebujesz do tego specjalnego przygotowania.
Na czym polega Simon says? Lider gry (najczęściej nauczyciel – choć pozwolenie na to od czasu do czasu dzieciom sprawi im wiele frajdy!) podaje polecenia. Pozostali gracze wykonują polecenia tylko, jeżeli poprzedzone jest ono słowami „Simon says…”. Lider może podkręcać tempo gry oraz wydawać polecenia bez mówienia „Simon says…” – jeżeli ktoś nie zdąży wykonać polecenia lub zrobi to, które zostało wydane bez polecenia, to odpada (zamiast odpadnięcia, możesz dać dzieciom wyzwanie, np. zrobienie 5 pajacyków).
Sprawdź też:
To ćwiczenie ruchowe sprawdzi się doskonale dla dzieci w wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym. Jak sama nazwa wskazuje, polega ono na powiedzeniu „Find somebody who…” – uczniowie następnie chodzą po klasie i szukają osoby, która spełnia kryterium podane w ćwiczeniu.
Oczywiście, do tego ćwiczenia można wplatać materiał związany z tematyką zajęć – jest to świetna aktywność do konsolidacji nowo wprowadzonego materiału słownikowego lub gramatycznego. Sprawdzi się też doskonale w przypadku rozgrzewek językowych!
Ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci nie zawsze są łatwe do wplecenia w zajęcia, ale zazwyczaj jest to w jakimś stopniu możliwe. Patrząc na to, ile korzyści płynie z aktywności fizycznej, jedno jest pewne – ćwiczenia na zajęciach angielskiego są korzystne dla uczniów! Dlatego zastanów się, jak dodać je do swoich zajęć. A jeśli szukasz innych porad dotyczących nauczania, koniecznie sprawdź nasze webinaria dla nauczycieli języka angielskiego!
Sprawdź też:
Źródła: