Najmłodsze pokolenia dorastają w dobie Internetu i nadmiaru informacji podanych na tacy (w dodatku nie zawsze prawdziwych). W praktyce oznacza to, że dzieci mają coraz krótszy zakres uwagi, więc żeby skutecznie przekazać im wiedzę, trzeba wyjść poza schematy. Dlatego umiejętność prowadzenia kreatywnych lekcji języka angielskiego dla dzieci i młodzieży jest w XXI w. niezwykle ważna. Chcesz dowiedzieć się więcej i poznać nasze sposoby na skuteczne i ciekawe lekcje? W takim razie czytaj dalej!
Zacznijmy od tego, czym jest kreatywność. Prof. Edward Nęcka, polski psycholog związany z SWPS i UJ, specjalizujący się w psychologii poznawczej i badający twórcze myślenie, definiuje ją jako:
W pracy nauczyciela nabiera ona szczególnej wagi: kreatywne lekcje języka angielskiego dla dzieci są po prostu ciekawsze i pomagają utrzymać uwagę uczniów na dłużej.
Jak zauważył Przemek Staroń, Nauczyciel Roku, kreatywność jest silnie połączona z krytycznym myśleniem (2) – zdolnością analitycznego podejścia do posiadanych informacji i wyciągania z nich wniosków. W swoim podcaście Przemek dodaje nawet, że myślenie krytyczne i myślenie kreatywne są nam niezbędne do życia. Zdecydowanie zgadzają się z tym także nasi metodycy!
– Czy zgodzicie się, że za rzadko mówimy o tym, że odróżnianie fake newsów jest ważniejsze od wymyślania śmiesznych memów? Otóż to! Myślenie kreatywne nie powinno istnieć bez myślenia krytycznego. W innym przypadku zastanie nas świat pełen niestworzonych historii, utopii, manipulacji i koszmarów. Wyobraźnią przecież też trzeba umieć zarządzać – mówi Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage.
Posłuchaj podcastu Beaty Wysockiej na temat kreatywności: ⤵️
Sama kreatywność nie wystarczy, warto połączyć ją z myśleniem krytycznym na lekcjach angielskiego (i każdych innych). Myślenie krytyczne pozwala nam przefiltrować dochodzące do nas informacje. A kreatywne z kolei – umożliwia nam na zmianę perspektywy, szukanie zupełnie nowych rozwiązań i łączenie ze sobą różnych elementów. Często wykorzystujemy takie podejście w naszej metodzie, a także w naszych podręcznikach.
Tutaj zobaczysz, jak wyglądają kreatywne lekcje w Early Stage, szkole z innej bajki: ⤵️
W ostatniej, najnowszej części podręcznika dla nastolatków „Challenge accepted” opublikowaliśmy zdjęcie okapi i… nadrzewnej ośmiornicy. – Chcieliśmy pokazać dzieciakom, jak łatwo dać się wkręcić w fejki, które krążą po Internecie. Wtedy przypomniało mi się, że dawno, dawno temu, u zarania Internetu (a dokładnie w 1998 – przyp. red.), krążyły w sieci informacje o nadrzewnej ośmiornicy, tree octopus – opowiada Tomasz Szyber, redaktor merytoryczny prowadzący serię. – Wykorzystałem więc AI do stworzenia przekonującej wizualizacji i pokazałem ją w podręczniku. Obok umieściliśmy zdjęcie równie dziwnego zwierzęcia, okapi. Zadaniem uczniów jest zdecydowanie, które zwierzę jest prawdziwe. Takie zestawienie pobudza dyskusję i krytyczne myślenie – dodaje.
Jest to też całkiem kreatywne i niesztampowe, czyż nie? 🙃
Sprawdź też:
Jak już wspomnieliśmy, kreatywność jest kluczowa w dobie coraz krótszego zakresu uwagi u dzieci i młodzieży. Czy oznacza to, że wszystkie lekcje muszą być niecodzienne? Nie!
Owszem, na zajęciach z angielskiego nie może zabraknąć kreatywności, ale równie ważne jest zbudowanie jednolitej struktury lekcji, tak aby uczniowie wiedzieli, czego się spodziewać. Dlatego czasem warto skorzystać z gotowych scenariuszy języka angielskiego i balansować tworzenie własnych pomocy dydaktycznych z materiałami dołączonymi do podręcznika czy też zapewnionymi przez szkołę językową.
Sprawdź też:
Sposobów na przygotowanie kreatywnych lekcji języka angielskiego dla dzieci jest multum, szczególnie w dobie wysoko rozwiniętych technologii i dostępności narzędzi do tworzenia grafik (np. Canva) czy konceptualizacji (np. ChatGPT). Co konkretnie polecamy?
W metodzie Early Stage zwracamy także uwagę na aktywność fizyczną (ruch należy do naszych 12 supermocy). Ćwiczenia ruchowe wspomagają przyswajanie wiedzy, ale też sprawiają dzieciom mnóstwo frajdy, więc koniecznie pamiętaj o nich w trakcie przygotowywania kreatywnych lekcji. Aktywność fizyczna wcale nie musi być super intensywna – czasem wystarczy, że w ramach ćwiczeń dzieci będą chodzić po klasie!
Polecamy piosenki do śpiewania i tańczenia dla najmłodszych uczniów:⤵️
Sprawdź też:
Gry planszowe, karciane czy różne zabawy (np. „Simon Says”) świetnie aktywizują uczniów i na pewno nie są czymś, czego dzieci spodziewają się na typowej lekcji angielskiego. Wniosek? Koniecznie pamiętaj o tych metodach, planując kreatywne lekcje!
Sprawdź też:
Sztuczna inteligencja otwiera szereg nowych możliwości dotyczących planowania i przygotowywania ciekawych i kreatywnych lekcji angielskiego dla dzieci. Pomoże Ci ona stworzyć:
Możesz również wykorzystać AI jako część lekcji, np. przygotowując ćwiczenie, w którym uczniowie rozmawiają ze sztuczną inteligencją po angielsku. Mogą to zrobić nawet głosowo, sprawdź jak:
Krok 1. Zainstaluj na smartfonie aplikację ChatGPT. Wystarczy Ci darmowa wersja.
Krok 2. Na pierwszym ekranie po uruchomieniu wybierz ikonkę słuchawek.
Krok 3. Rozmowę rozpocznij od odpowiednio sformułowanego prompta, np.:
Możesz dać takie zadanie uczniom na lekcji lub zadać je do domu (po konwersacji ze sztuczną inteligencją cały dialog jest spisany i można go udostępnić lub wydrukować). Może się okazać, że, po przełamaniu pewnej bariery językowej, łatwiej się im rozmawia po angielsku z AI.
Więcej ciekawych trików zamieściliśmy w artykule na naszym blogu dla rodziców: ➡️Nauka języka angielskiego z AI – wykorzystaj ją do pracy z dzieckiem!
Sprawdź też:
Na czym polega metoda stacji? Jest to prosty, acz skuteczny sposób na ciekawe zajęcia z angielskiego dla dzieci. Podziel uczniów na grupy i przygotuj różne stacje z zadaniami (każda może mieć inny rodzaj aktywności, np. pisanie, mówienie, oglądanie filmu, słuchanie podcastu lub nieco inną tematykę, ale zadania powinny być na podobnym poziomie trudności). Dzieci wykonują zadania przy danej stacji, a następnie przechodzą do innej, w wybranej przez siebie kolejności.
Dlaczego ta metoda – i każda inna wykorzystująca ruch – jest skuteczna? Bo uczymy się w działaniu, w ruchu, doświadczając różnych rzeczy lub samodzielnie coś tworząc. Przez tysiące lat ewolucji przedstawiciele gatunku homo sapiens przyswajali umiejętności i wiedzę wyłącznie w działaniu. Książki i klasowe ławki pojawiły się nieco później. 😉
Ostatnią polecaną przez nas metodą jest projekt. Zadaj dzieciom większe, wieloetapowe zadanie, np. przygotowanie plakatu, filmiku lub prezentacji na wybrany temat i pozwól im działać – najpierw zebrać potrzebne informacje, potem je opracować i przedstawić. Ważne, żeby mogli przy tym ćwiczyć różnorodne umiejętności i uczyć się ciekawostek z różnych dziedzin. Dzięki temu uczniowie będą mieli przestrzeń na wykorzystanie swojej kreatywności i jej rozwinięcie!
Metodę projektu można wykorzystywać do łączenia wiedzy z różnych dziedzin, np. dwóch języków (3), informacji na różne tematy ze sztuką (np. zlecając uczniom przedstawienie wyników ich pracy za pomocą plakatu, nagrania dźwiękowego lub filmiku).
Sprawdź też:
Interdyscyplinarność i potrzeba kreatywności sprawia, że praca metodą projektu jest zalecana przy rozwijaniu u dzieci kompetencji przyszłości, na co bardzo zwracamy uwagę w naszych szkołach. To ważna część metody nauczania Early Stage. – Stawiamy na kompetencje przyszłości, rozwój, gotowość na zmianę, naukę krytycznego myślenia. Uczniowie starszych klas prowadzą dyskusje o ważnych zagadnieniach współczesnego świata – mówi Tonia Bochińska, współwłaścicielka i CEO Early Stage.
Jak widzisz, kreatywność jest niezwykle ważna, szczególnie jeśli chcesz zaktywizować uczniów i pomóc im rozwinąć skrzydła. W dodatku, jak zauważył Przemek Staroń, jest ona ściśle powiązana z krytycznym myśleniem, czyli jedną z kluczowych kompetencji przyszłości. Dlatego wykorzystaj nasze pomysły na zajęcia w praktyce i wdróż swoje własne – zadbaj, aby Twoje lekcje angielskiego dla dzieci były skuteczne, ciekawe, niekiedy nietypowe, a także aby sprawiały dzieciom radość!
Sprawdź też:
Nadzór merytoryczny:
Beata Wysocka – metodyczka, trenerka umiejętności poznawczych, jogi i mindfulness dla dzieci, nauczycielka MBSR w trakcie certyfikacji. Z wykształcenia filolożka języka angielskiego i psycholożka. Zawsze pilnuje ważnych dla niej i dla Early Stage wartości – ekologii, NVC (non-violent communication, komunikacji bez przemocy), otwartości na różnorodność, a przede wszystkim cyfrowego i psychicznego dobrostanu dzieci i młodzieży. Jest współautorką podręczników do angielskiego dla uczniów Early Stage. W wolnych chwilach chodzi po górach i medytuje.
Zapraszamy też do podcastów i webinariów autorki:
➡️ Webinarium o mindfulness w edukacji
➡️ Artfully - o wykorzystaniu sztuki na zajęciach języka angielskiego
➡️ Jak uczyć myślenia (krytycznego) na lekcjach języka angielskiego
Źródła: