Lekcja pokazowa w szkole językowej – jak ją przeprowadzić?

Lekcja pokazowa w szkole językowej – jak ją przeprowadzić?

22.05.2025
Lekcja pokazowa angielskiego w szkole jak ja przeprowadzic

Lekcje pokazowe mogą wywołać mnóstwo stresu – w końcu nie tylko prezentujemy nasze metody przed rodzicami, ale przede wszystkim wpływamy na rekrutację uczniów do naszej placówki. Jednak czy jest się czego bać? Niekoniecznie! Pamiętaj, że Twoja szkoła (jak i cała sieć, szczególnie jeśli jesteś lektorem lub lektorką Early Stage) wesprze Cię w przygotowaniu takich zajęć, a w samej lekcji pokazowej chodzi o naturalność.

Nie wiesz, co przygotować na lekcję pokazową z języka angielskiego? Nie martw się – w tym artykule podpowiemy Ci, jak przeprowadzić świetne zajęcia, które zjednają sympatię rodziców i zachęcą ich do zapisania dzieci do szkoły, w której pracujesz! Zapraszamy do lektury! 😊

🤔Po co w ogóle lekcja pokazowa?

Lekcja pokazowa służy przede wszystkim zachęceniu uczniów (i ich rodziców) do zapisu do danej szkoły językowej. Nie chodzi w niej o to, żeby pokazać próbkę podręcznika (choć to też!). Celem jest zebranie jak największej liczby zapisów na kurs, a nie da się tego osiągnąć bez

  • zajęć, które będą dla dzieci frajdą,
  • efektu „wow”.

Dlatego właśnie w lekcji pokazowej chodzi o zabawę: gry językowe, muzykę, ruch, taniec – wszystko to, co pozwala Ci skutecznie nauczać języka, ale też sprawi dzieciom przyjemność.

W ramach lekcji pokazowej z języka angielskiego przedstawiasz rodzicom (i uczniom) siebie oraz szkołę – wasze najważniejsze wartości. Nie chodzi tu po prostu o reklamę czy marketing: Twoim celem jest pokazanie autentyczności, tolerancji, kreatywności i atmosfery, która panuje później na zajęciach. 😊

Sprawdź też:⤵️

🤔Jak wygląda dobra lekcja pokazowa?

Dobra lekcja pokazowa z języka angielskiego musi przede wszystkim mieć następujące cechy:⤵️

  • energię – zależy Ci na aktywizacji uczniów,
  • interakcję – między Tobą a uczniami, ale również pomiędzy samymi uczniami,
  • personalizację – dostosowanie zajęć do tempa i potrzeb konkretnej grupy uczniów,
  • emocje, takie jak radość, przyjemność, frajda,
  • flow.

Dlatego w lekcji pokazowej najważniejsze są: umiejętność budowania pozytywnych relacji z oraz pomiędzy uczniami (szczególnie że dzieci biorące udział w takiej lekcji często się po prostu nie znają) i elastyczność – umiejętność dostosowania zajęć ad hoc do potrzeb danej grupy. Czy to oznacza, że scenariusz jest zbędny? Nie, ale warto zastanowić się, co można w nim na bieżąco zmieniać, żeby lekcja była skuteczna i przyjemna dla wszystkich dzieci biorących w niej udział. 😉

📝 Scenariusz krok po kroku – nasze podejście

No dobrze, teoria teorią, ale pora przejść do praktyki. Jak podchodzimy do tego w Early Stage?

Przede wszystkim dobieramy grupy uczniów w podobnym wieku – dzięki temu pokrywają się ich potrzeby i zainteresowania, co ułatwia przeprowadzenie lekcji pokazowej i sprawia, że uczniowie czują się lepiej. Wspieramy też lektorów, zapewniając im niezbędne materiały i porady. Jak wygląda taka standardowa lekcja w naszych placówkach?

  • 1️⃣ Rozgrzewka – ice breakery, small talk lub minigry pozwalające lektorowi lepiej poznać grupę i wprowadzić uczniów w lekcję.
  • 2️⃣ Główna aktywność – tutaj stawiamy na naszą metodę 12 supermocy – ćwiczenia opierają się na:
    • tańcu,
    • muzyce,
    • ruchu,
    • piosenkach,
    • grach i zabawach.
  • 3️⃣ Zakończenie – pytamy, co dzieci zapamiętały z lekcji, jak się czuły i zapraszamy do dalszej nauki.

Sprawdź też:⤵️

📝 Materiały i pomoce – co działa najlepiej?

Lekcja pokazowa powinna być atrakcyjna wizualnie i angażująca – na pewno przydadzą Ci się dodatkowe pomoce dydaktyczne. Czy musisz je tworzyć samodzielnie? Nie! W Early Stage pomożemy Ci w tym zakresie. Wystarczy, że sprawdzisz nasze:⤵️

  • 👉 QUICK TRICK – serię o przygotowywaniu gier i zabaw na lekcje angielskiego na YouTubie,
  • 👉 Freebies for kids – materiały do nauki angielskiego dla najmłodszych,
  • 👉 Freebies for teenagers – materiały do nauki angielskiego dla nastolatków,
  • 👉 Gry i zabawy dobre na wszystko – jak wykorzystać zainteresowanie uczniów? – webinarium autorstwa Małgorzaty Czermińskiej i Sylwii Sękowskiej, metodyczek głównych Early Stage.
  • 👉 Od low-prepu do efektu WOW – webinarium Małgorzaty Czermińskiej i Agnieszki Bajszczak-Harasimowicz na temat różnego rodzaju gier i zabaw dla uczniów.

Chcesz przygotować materiały samodzielnie? Też możemy pomóc! Sprawdź nasz artykuł na ten temat!⤵️

😎 Jak się przygotować (i nie spocić)?

Najlepszym sposobem na przygotowanie się do lekcji pokazowej w języku angielskim jest stworzenie checklisty z najważniejszymi elementami lekcji.

Co dobrze jest w niej zawrzeć?⤵️

  • Czy odtwarzacz audio, ładowarka, laptop, radio, głośniki i/lub mikrofon działają?
  • Czy internet działa?
  • Czy masz uruchomione wcześniej niezbędne programy, platformy i aplikacje do lekcji, aby uniknąć opóźnień, reklam i zakłóceń w czasie zajęć?
  • Czy masz pod ręką wszystkie materiały fizyczne, np. fiszki, obrazki i karty pracy?
  • Czy masz plan B:
    • proste gry i zabawy na wypadek, gdyby dziecko się rozproszyło,
    • fizyczne karty pracy, zgrane nagrania i aktywności na wypadek awarii internetu lub sprzętu,
    • 1-2 aktywności do przeprowadzenia „z głowy” na wypadek nagłej potrzeby.
  • Czy język jest dostosowany do wieku i poziomu dzieci?
  • Czy masz kartkę z planem lekcji, która pomoże Ci się odstresować i trzymać scenariusza?
  • Czy rodzice dostali przypomnienie o lekcji pokazowej z języka angielskiego dzień wcześniej?

Potrzebujesz pomocy? W naszych szkołach metodycy przygotowali pulę ciekawych lekcji dla dzieci w poszczególnych grupach wiekowych – znajdziesz je poniżej. ⤵️

Sprawdź też:⤵️

Chcesz dołączyć do Early Stage jako lektor?

Sprawdź aktualne oferty pracy!

🫣Rodzic patrzy – co z tym zrobić?

Po pierwsze, zastanów się, czy rodzic powinien oglądać lekcje. Sama obecność rodziców może być stresująca – nie tylko dla Ciebie, ale również dla dziecka. Jeśli rodzice są obecni, to dzieci mogą, na przykład:

  • nie zachowywać się naturalnie,
  • uciekać do rodziców ze stresu (np. siedzieć mamie na kolanach, zamiast uczestniczyć w lekcji).

Sami rodzice też mogą podchodzić do zajęć zbyt aktywnie, na przykład angażując się w tok lekcji lub upominając dziecko. Dlatego warto rozważyć ich obecność przed przystąpieniem do planowania lekcji pokazowej.

Co jeśli zdecydujemy, aby rodzic uczestniczył w lekcji pokazowej?

W takiej sytuacji:

  • Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem – nie musisz tłumaczyć się z każdego ćwiczenia lub aktywności.
  • Wpleć komentarze edukacyjne – na przykład, „This excercise will help you remember words for different foods and drinks”. Rodzic dzięki temu widzi dokładny sens ćwiczeń.
  • Pokaż, że masz jasny plan na przebieg lekcji.

Dodatkowo możesz też porozmawiać z rodzicami na początku, np. podpytać ich o zainteresowania dziecka lub o to, z czym ma trudności. Następnie wpleć powiązane elementy do swoich zajęć. To podejście wymaga jednak dużej elastyczności.

A co jeśli rodzic komentuje odpowiedzi dziecka?

W takiej sytuacji bądź grzeczny(-na), acz stanowczy(-cza). Przykładowo, możesz odpowiedzieć:

„Świetnie, że Państwo wspierają córkę/syna – to bardzo pomaga. A dziś skupimy się na samodzielności i pracy w swoim tempie 🙂”

Sprawdź też:⤵️

🧑‍🏫Najczęstsze błędy – i jak ich uniknąć

Z doświadczenia wiemy, że nie wszystko zawsze pójdzie po Twojej myśli – jest to naturalne. Są jednak błędy, których możesz uniknąć – wystarczy wiedzieć jak! Przyjrzyjmy się więc tym najczęstszym, wraz z poradami od naszych metodyczek.😊

  • 📋 Zaktualizuj listę uczniów przed zajęciami i poproś o numery kontaktowe do rodziców – dzięki temu unikniesz sytuacji, w której pojawi się mniej/więcej uczniów niż się początkowo spodziewałeś(-łaś).
  • 📞 Spytaj rodziców (delikatnie!) przed pierwszą lekcją, czy jest coś, o czym powinnaś/powinieneś wiedzieć – np. ADHD, trudności, konkretne potrzeby dziecka. Dostosuj odpowiednio zajęcia.
  • 🎲 Miej w pogotowiu gry low- lub zero-prep – jeśli główny plan nie wypali.
  • 🧑‍💼 Zapewnij „plan awaryjny” – np. osoba z sekretariatu w pobliżu, gdyby któreś dziecko nie chciało zostać na lekcji.
  • 📦 Sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne materiały – czyste, kompletne, estetyczne. Bardzo często nie myślimy o tym, po czym okazuje się, że… nasze materiały są ubrudzone, np. po poprzednich zajęciach, które zawierały elementy zabaw plastycznych. Dlatego koniecznie zrób double-check z odpowiednim wyprzedzeniem, tak żeby zdążyć materiały wyczyścić lub wymienić.
  • 🪑 Rozłóż wszystko w sali wcześniej – nie szukaj rzeczy w trakcie lekcji.
  • 🏷 Przygotuj name tags – powitanie + imię na karteczce samoprzylepnej = łatwiejsze prowadzenie lekcji i miły gest.
  • Zadbaj o elastyczny timing – dzieci mogą pracować szybciej lub wolniej niż zaplanowałeś(-łaś):
    • przygotuj zadania dodatkowe,
    • przemyśl jakie aktywności możesz odpuścić jeśli lekcja będzie szła wolniej.
  • 🌱 Dostosuj instrukcje do poziomu dzieci:
    • informuj prosto, jasno, z pomocą gestów, przedmiotów, przykładów,
    • nie zakładaj, że znają rutyny i formuły znane Twoim uczniom.
  • 👋 Bądź 10 minut wcześniej – przywitaj się indywidualnie z dziećmi i z rodzicami.
    • Porozmawiaj chwilę po polsku: powiedz, czemu tu przyszli, co dziś będzie się działo, ile czasu razem spędzicie, opowiedz coś o sobie.
  • 🧊 Przygotuj ice breakery (kilka opcji!) – by dzieci się otworzyły i poznały nawzajem.

Sprawdź też: ⤵️

➡️ Co dalej po lekcji pokazowej?

Lekcja pokazowa się skończyła, rodzice są zadowoleni, a Ty nie wiesz, co zrobić? Przede wszystkim, nie zostawiaj ich samych sobie! Jeśli nie zebrałaś(-łeś) wcześniej danych kontaktowych do rodziców, to teraz jest pora, aby to zrobić. Polecamy też:

  • ℹ️ Poinformować rodzica o ofercie, rodzajach kursów, datach startu grup i sposobie zapisu.
  • 📞 Zadzwonić do rodzica po lekcji i zapytać o wrażenia.

Dzięki temu rodzic poczuje się zaopiekowany, a Ty nie będziesz się zanadto narzucać.

Sprawdź też:⤵️

Podsumowanie

Na koniec pamiętaj, każda lekcja pokazowa jest inna! Wszyscy to kiedyś przerabialiśmy lub będziemy przerabiać, a tylko praktyka czyni mistrza. 😉

Nadzór merytoryczny:

Małgorzata Czermińska metodyczka główna Early Stage

Małgorzata Czermińska – metodyczka główna Early Stage, autorka materiałów dydaktycznych do nauki angielskiego. Specjalizuje się w scenariuszach lekcji, grach pozwalających uczyć angielskiego słownictwa i gramatyki, a w swojej pracy opiera się na podejściu NVC (non-violent communication). Prowadzi szkolenia dla lektorów i metodyków. W wolnym czasie lubi słuchać muzyki, chodzić na koncerty, stand-upy, podróżować, pływać, a także zwyczajnie leniuchować.

Sylwia Sękowska metodyczka główna Early Stage

Sylwia Sękowska – metodyczka główna Early Stage, zajmuje się projektami metodycznymi, tworzeniem materiałów dydaktycznych, a także prowadzi webinaria dla rodziców i nauczycieli. W wolnym czasie lubi chodzić do teatru i na koncerty oraz podróżować.



Sprawdź też:⤵️


Chcesz dołączyć do Early Stage jako lektor?

Sprawdź aktualne oferty pracy!



Komentarze

Pedagogika przygody na lekcjach angielskiego

Ahoj przygodo… na angielskim! Czyli jak wykorzystać pedagogikę przygody na lekcjach języka

Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage, zabiera nas w edukacyjną podróż śladami pedagogiki przygody. Czym jest nauka przez doświadczanie, jak ją wykorz...
Czytaj więcej
GT Walsheim Medium

Quick Trick season 2 episode 9: FOLD YOUR ANSWER

W dziewiątym odcinku drugiego sezonu QUICK TRICK przygotowaliśmy dla Was wspaniałą aktywność, która sprawi, że wszyscy uczniowie będą pracować w tym samym cz...
Czytaj więcej
Materialy na lekcje angielskiego wiosna b2

Spring Talk Pack – materiały na wiosenną lekcję angielskiego dla nastolatków (poziom B2)

Szukasz ciekawych pomysłów na lekcje angielskiego, które zachęcałyby uczniów do mówienia? Poniższe materiały na wiosenną lekcję angielskiego przygo...
Czytaj więcej
Korepetytor lektor angielskiego nauczyciel co wybrac

Nauczyciel szkolny, korepetytor czy lektor? Co lepiej wybrać?

Chcesz uczyć angielskiego, ale nadal się wahasz, którą drogę wybrać? Etat w szkole kusi stabilizacją, korepetycje – wolnością i niezależnością, praca lektora...
Czytaj więcej