Lekcje pokazowe mogą wywołać mnóstwo stresu – w końcu nie tylko prezentujemy nasze metody przed rodzicami, ale przede wszystkim wpływamy na rekrutację uczniów do naszej placówki. Jednak czy jest się czego bać? Niekoniecznie! Pamiętaj, że Twoja szkoła (jak i cała sieć, szczególnie jeśli jesteś lektorem lub lektorką Early Stage) wesprze Cię w przygotowaniu takich zajęć, a w samej lekcji pokazowej chodzi o naturalność.
Nie wiesz, co przygotować na lekcję pokazową z języka angielskiego? Nie martw się – w tym artykule podpowiemy Ci, jak przeprowadzić świetne zajęcia, które zjednają sympatię rodziców i zachęcą ich do zapisania dzieci do szkoły, w której pracujesz! Zapraszamy do lektury! 😊
Lekcja pokazowa służy przede wszystkim zachęceniu uczniów (i ich rodziców) do zapisu do danej szkoły językowej. Nie chodzi w niej o to, żeby pokazać próbkę podręcznika (choć to też!). Celem jest zebranie jak największej liczby zapisów na kurs, a nie da się tego osiągnąć bez
Dlatego właśnie w lekcji pokazowej chodzi o zabawę: gry językowe, muzykę, ruch, taniec – wszystko to, co pozwala Ci skutecznie nauczać języka, ale też sprawi dzieciom przyjemność.
W ramach lekcji pokazowej z języka angielskiego przedstawiasz rodzicom (i uczniom) siebie oraz szkołę – wasze najważniejsze wartości. Nie chodzi tu po prostu o reklamę czy marketing: Twoim celem jest pokazanie autentyczności, tolerancji, kreatywności i atmosfery, która panuje później na zajęciach. 😊
Sprawdź też:⤵️
Dobra lekcja pokazowa z języka angielskiego musi przede wszystkim mieć następujące cechy:⤵️
Dlatego w lekcji pokazowej najważniejsze są: umiejętność budowania pozytywnych relacji z oraz pomiędzy uczniami (szczególnie że dzieci biorące udział w takiej lekcji często się po prostu nie znają) i elastyczność – umiejętność dostosowania zajęć ad hoc do potrzeb danej grupy. Czy to oznacza, że scenariusz jest zbędny? Nie, ale warto zastanowić się, co można w nim na bieżąco zmieniać, żeby lekcja była skuteczna i przyjemna dla wszystkich dzieci biorących w niej udział. 😉
No dobrze, teoria teorią, ale pora przejść do praktyki. Jak podchodzimy do tego w Early Stage?
Przede wszystkim dobieramy grupy uczniów w podobnym wieku – dzięki temu pokrywają się ich potrzeby i zainteresowania, co ułatwia przeprowadzenie lekcji pokazowej i sprawia, że uczniowie czują się lepiej. Wspieramy też lektorów, zapewniając im niezbędne materiały i porady. Jak wygląda taka standardowa lekcja w naszych placówkach?
Sprawdź też:⤵️
Lekcja pokazowa powinna być atrakcyjna wizualnie i angażująca – na pewno przydadzą Ci się dodatkowe pomoce dydaktyczne. Czy musisz je tworzyć samodzielnie? Nie! W Early Stage pomożemy Ci w tym zakresie. Wystarczy, że sprawdzisz nasze:⤵️
Chcesz przygotować materiały samodzielnie? Też możemy pomóc! Sprawdź nasz artykuł na ten temat!⤵️
Najlepszym sposobem na przygotowanie się do lekcji pokazowej w języku angielskim jest stworzenie checklisty z najważniejszymi elementami lekcji.
Co dobrze jest w niej zawrzeć?⤵️
Potrzebujesz pomocy? W naszych szkołach metodycy przygotowali pulę ciekawych lekcji dla dzieci w poszczególnych grupach wiekowych – znajdziesz je poniżej. ⤵️
Sprawdź też:⤵️
Chcesz dołączyć do Early Stage jako lektor?
Po pierwsze, zastanów się, czy rodzic powinien oglądać lekcje. Sama obecność rodziców może być stresująca – nie tylko dla Ciebie, ale również dla dziecka. Jeśli rodzice są obecni, to dzieci mogą, na przykład:
Sami rodzice też mogą podchodzić do zajęć zbyt aktywnie, na przykład angażując się w tok lekcji lub upominając dziecko. Dlatego warto rozważyć ich obecność przed przystąpieniem do planowania lekcji pokazowej.
W takiej sytuacji:
Dodatkowo możesz też porozmawiać z rodzicami na początku, np. podpytać ich o zainteresowania dziecka lub o to, z czym ma trudności. Następnie wpleć powiązane elementy do swoich zajęć. To podejście wymaga jednak dużej elastyczności.
A co jeśli rodzic komentuje odpowiedzi dziecka?
W takiej sytuacji bądź grzeczny(-na), acz stanowczy(-cza). Przykładowo, możesz odpowiedzieć:
„Świetnie, że Państwo wspierają córkę/syna – to bardzo pomaga. A dziś skupimy się na samodzielności i pracy w swoim tempie 🙂”
Sprawdź też:⤵️
Z doświadczenia wiemy, że nie wszystko zawsze pójdzie po Twojej myśli – jest to naturalne. Są jednak błędy, których możesz uniknąć – wystarczy wiedzieć jak! Przyjrzyjmy się więc tym najczęstszym, wraz z poradami od naszych metodyczek.😊
Sprawdź też: ⤵️
Lekcja pokazowa się skończyła, rodzice są zadowoleni, a Ty nie wiesz, co zrobić? Przede wszystkim, nie zostawiaj ich samych sobie! Jeśli nie zebrałaś(-łeś) wcześniej danych kontaktowych do rodziców, to teraz jest pora, aby to zrobić. Polecamy też:
Dzięki temu rodzic poczuje się zaopiekowany, a Ty nie będziesz się zanadto narzucać.
Sprawdź też:⤵️
Na koniec pamiętaj, każda lekcja pokazowa jest inna! Wszyscy to kiedyś przerabialiśmy lub będziemy przerabiać, a tylko praktyka czyni mistrza. 😉
Nadzór merytoryczny:
Małgorzata Czermińska – metodyczka główna Early Stage, autorka materiałów dydaktycznych do nauki angielskiego. Specjalizuje się w scenariuszach lekcji, grach pozwalających uczyć angielskiego słownictwa i gramatyki, a w swojej pracy opiera się na podejściu NVC (non-violent communication). Prowadzi szkolenia dla lektorów i metodyków. W wolnym czasie lubi słuchać muzyki, chodzić na koncerty, stand-upy, podróżować, pływać, a także zwyczajnie leniuchować.
Sylwia Sękowska – metodyczka główna Early Stage, zajmuje się projektami metodycznymi, tworzeniem materiałów dydaktycznych, a także prowadzi webinaria dla rodziców i nauczycieli. W wolnym czasie lubi chodzić do teatru i na koncerty oraz podróżować.
Sprawdź też:⤵️
Chcesz dołączyć do Early Stage jako lektor?