Lekcja pokazowa w szkole językowej – jak ją przeprowadzić?

Lekcja pokazowa w szkole językowej – jak ją przeprowadzić?

22.05.2025
Lekcja pokazowa angielskiego w szkole jak ja przeprowadzic

Lekcje pokazowe mogą wywołać mnóstwo stresu – w końcu nie tylko prezentujemy nasze metody przed rodzicami, ale przede wszystkim wpływamy na rekrutację uczniów do naszej placówki. Jednak czy jest się czego bać? Niekoniecznie! Pamiętaj, że Twoja szkoła (jak i cała sieć, szczególnie jeśli jesteś lektorem lub lektorką Early Stage) wesprze Cię w przygotowaniu takich zajęć, a w samej lekcji pokazowej chodzi o naturalność.

Nie wiesz, co przygotować na lekcję pokazową z języka angielskiego? Nie martw się – w tym artykule podpowiemy Ci, jak przeprowadzić świetne zajęcia, które zjednają sympatię rodziców i zachęcą ich do zapisania dzieci do szkoły, w której pracujesz! Zapraszamy do lektury! 😊

🤔Po co w ogóle lekcja pokazowa?

Lekcja pokazowa służy przede wszystkim zachęceniu uczniów (i ich rodziców) do zapisu do danej szkoły językowej. Nie chodzi w niej o to, żeby pokazać próbkę podręcznika (choć to też!). Celem jest zebranie jak największej liczby zapisów na kurs, a nie da się tego osiągnąć bez

  • zajęć, które będą dla dzieci frajdą,
  • efektu „wow”.

Dlatego właśnie w lekcji pokazowej chodzi o zabawę: gry językowe, muzykę, ruch, taniec – wszystko to, co pozwala Ci skutecznie nauczać języka, ale też sprawi dzieciom przyjemność.

W ramach lekcji pokazowej z języka angielskiego przedstawiasz rodzicom (i uczniom) siebie oraz szkołę – wasze najważniejsze wartości. Nie chodzi tu po prostu o reklamę czy marketing: Twoim celem jest pokazanie autentyczności, tolerancji, kreatywności i atmosfery, która panuje później na zajęciach. 😊

Sprawdź też:⤵️

🤔Jak wygląda dobra lekcja pokazowa?

Dobra lekcja pokazowa z języka angielskiego musi przede wszystkim mieć następujące cechy:⤵️

  • energię – zależy Ci na aktywizacji uczniów,
  • interakcję – między Tobą a uczniami, ale również pomiędzy samymi uczniami,
  • personalizację – dostosowanie zajęć do tempa i potrzeb konkretnej grupy uczniów,
  • emocje, takie jak radość, przyjemność, frajda,
  • flow.

Dlatego w lekcji pokazowej najważniejsze są: umiejętność budowania pozytywnych relacji z oraz pomiędzy uczniami (szczególnie że dzieci biorące udział w takiej lekcji często się po prostu nie znają) i elastyczność – umiejętność dostosowania zajęć ad hoc do potrzeb danej grupy. Czy to oznacza, że scenariusz jest zbędny? Nie, ale warto zastanowić się, co można w nim na bieżąco zmieniać, żeby lekcja była skuteczna i przyjemna dla wszystkich dzieci biorących w niej udział. 😉

📝 Scenariusz krok po kroku – nasze podejście

No dobrze, teoria teorią, ale pora przejść do praktyki. Jak podchodzimy do tego w Early Stage?

Przede wszystkim dobieramy grupy uczniów w podobnym wieku – dzięki temu pokrywają się ich potrzeby i zainteresowania, co ułatwia przeprowadzenie lekcji pokazowej i sprawia, że uczniowie czują się lepiej. Wspieramy też lektorów, zapewniając im niezbędne materiały i porady. Jak wygląda taka standardowa lekcja w naszych placówkach?

  • 1️⃣ Rozgrzewka – ice breakery, small talk lub minigry pozwalające lektorowi lepiej poznać grupę i wprowadzić uczniów w lekcję.
  • 2️⃣ Główna aktywność – tutaj stawiamy na naszą metodę 12 supermocy – ćwiczenia opierają się na:
    • tańcu,
    • muzyce,
    • ruchu,
    • piosenkach,
    • grach i zabawach.
  • 3️⃣ Zakończenie – pytamy, co dzieci zapamiętały z lekcji, jak się czuły i zapraszamy do dalszej nauki.

Sprawdź też:⤵️

📝 Materiały i pomoce – co działa najlepiej?

Lekcja pokazowa powinna być atrakcyjna wizualnie i angażująca – na pewno przydadzą Ci się dodatkowe pomoce dydaktyczne. Czy musisz je tworzyć samodzielnie? Nie! W Early Stage pomożemy Ci w tym zakresie. Wystarczy, że sprawdzisz nasze:⤵️

  • 👉 QUICK TRICK – serię o przygotowywaniu gier i zabaw na lekcje angielskiego na YouTubie,
  • 👉 Freebies for kids – materiały do nauki angielskiego dla najmłodszych,
  • 👉 Freebies for teenagers – materiały do nauki angielskiego dla nastolatków,
  • 👉 Gry i zabawy dobre na wszystko – jak wykorzystać zainteresowanie uczniów? – webinarium autorstwa Małgorzaty Czermińskiej i Sylwii Sękowskiej, metodyczek głównych Early Stage.
  • 👉 Od low-prepu do efektu WOW – webinarium Małgorzaty Czermińskiej i Agnieszki Bajszczak-Harasimowicz na temat różnego rodzaju gier i zabaw dla uczniów.

Chcesz przygotować materiały samodzielnie? Też możemy pomóc! Sprawdź nasz artykuł na ten temat!⤵️

😎 Jak się przygotować (i nie spocić)?

Najlepszym sposobem na przygotowanie się do lekcji pokazowej w języku angielskim jest stworzenie checklisty z najważniejszymi elementami lekcji.

Co dobrze jest w niej zawrzeć?⤵️

  • Czy odtwarzacz audio, ładowarka, laptop, radio, głośniki i/lub mikrofon działają?
  • Czy internet działa?
  • Czy masz uruchomione wcześniej niezbędne programy, platformy i aplikacje do lekcji, aby uniknąć opóźnień, reklam i zakłóceń w czasie zajęć?
  • Czy masz pod ręką wszystkie materiały fizyczne, np. fiszki, obrazki i karty pracy?
  • Czy masz plan B:
    • proste gry i zabawy na wypadek, gdyby dziecko się rozproszyło,
    • fizyczne karty pracy, zgrane nagrania i aktywności na wypadek awarii internetu lub sprzętu,
    • 1-2 aktywności do przeprowadzenia „z głowy” na wypadek nagłej potrzeby.
  • Czy język jest dostosowany do wieku i poziomu dzieci?
  • Czy masz kartkę z planem lekcji, która pomoże Ci się odstresować i trzymać scenariusza?
  • Czy rodzice dostali przypomnienie o lekcji pokazowej z języka angielskiego dzień wcześniej?

Potrzebujesz pomocy? W naszych szkołach metodycy przygotowali pulę ciekawych lekcji dla dzieci w poszczególnych grupach wiekowych – znajdziesz je poniżej. ⤵️

Sprawdź też:⤵️

Chcesz dołączyć do Early Stage jako lektor?

Sprawdź aktualne oferty pracy!

🫣Rodzic patrzy – co z tym zrobić?

Po pierwsze, zastanów się, czy rodzic powinien oglądać lekcje. Sama obecność rodziców może być stresująca – nie tylko dla Ciebie, ale również dla dziecka. Jeśli rodzice są obecni, to dzieci mogą, na przykład:

  • nie zachowywać się naturalnie,
  • uciekać do rodziców ze stresu (np. siedzieć mamie na kolanach, zamiast uczestniczyć w lekcji).

Sami rodzice też mogą podchodzić do zajęć zbyt aktywnie, na przykład angażując się w tok lekcji lub upominając dziecko. Dlatego warto rozważyć ich obecność przed przystąpieniem do planowania lekcji pokazowej.

Co jeśli zdecydujemy, aby rodzic uczestniczył w lekcji pokazowej?

W takiej sytuacji:

  • Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem – nie musisz tłumaczyć się z każdego ćwiczenia lub aktywności.
  • Wpleć komentarze edukacyjne – na przykład, „This excercise will help you remember words for different foods and drinks”. Rodzic dzięki temu widzi dokładny sens ćwiczeń.
  • Pokaż, że masz jasny plan na przebieg lekcji.

Dodatkowo możesz też porozmawiać z rodzicami na początku, np. podpytać ich o zainteresowania dziecka lub o to, z czym ma trudności. Następnie wpleć powiązane elementy do swoich zajęć. To podejście wymaga jednak dużej elastyczności.

A co jeśli rodzic komentuje odpowiedzi dziecka?

W takiej sytuacji bądź grzeczny(-na), acz stanowczy(-cza). Przykładowo, możesz odpowiedzieć:

„Świetnie, że Państwo wspierają córkę/syna – to bardzo pomaga. A dziś skupimy się na samodzielności i pracy w swoim tempie 🙂”

Sprawdź też:⤵️

🧑‍🏫Najczęstsze błędy – i jak ich uniknąć

Z doświadczenia wiemy, że nie wszystko zawsze pójdzie po Twojej myśli – jest to naturalne. Są jednak błędy, których możesz uniknąć – wystarczy wiedzieć jak! Przyjrzyjmy się więc tym najczęstszym, wraz z poradami od naszych metodyczek.😊

  • 📋 Zaktualizuj listę uczniów przed zajęciami i poproś o numery kontaktowe do rodziców – dzięki temu unikniesz sytuacji, w której pojawi się mniej/więcej uczniów niż się początkowo spodziewałeś(-łaś).
  • 📞 Spytaj rodziców (delikatnie!) przed pierwszą lekcją, czy jest coś, o czym powinnaś/powinieneś wiedzieć – np. ADHD, trudności, konkretne potrzeby dziecka. Dostosuj odpowiednio zajęcia.
  • 🎲 Miej w pogotowiu gry low- lub zero-prep – jeśli główny plan nie wypali.
  • 🧑‍💼 Zapewnij „plan awaryjny” – np. osoba z sekretariatu w pobliżu, gdyby któreś dziecko nie chciało zostać na lekcji.
  • 📦 Sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne materiały – czyste, kompletne, estetyczne. Bardzo często nie myślimy o tym, po czym okazuje się, że… nasze materiały są ubrudzone, np. po poprzednich zajęciach, które zawierały elementy zabaw plastycznych. Dlatego koniecznie zrób double-check z odpowiednim wyprzedzeniem, tak żeby zdążyć materiały wyczyścić lub wymienić.
  • 🪑 Rozłóż wszystko w sali wcześniej – nie szukaj rzeczy w trakcie lekcji.
  • 🏷 Przygotuj name tags – powitanie + imię na karteczce samoprzylepnej = łatwiejsze prowadzenie lekcji i miły gest.
  • Zadbaj o elastyczny timing – dzieci mogą pracować szybciej lub wolniej niż zaplanowałeś(-łaś):
    • przygotuj zadania dodatkowe,
    • przemyśl jakie aktywności możesz odpuścić jeśli lekcja będzie szła wolniej.
  • 🌱 Dostosuj instrukcje do poziomu dzieci:
    • informuj prosto, jasno, z pomocą gestów, przedmiotów, przykładów,
    • nie zakładaj, że znają rutyny i formuły znane Twoim uczniom.
  • 👋 Bądź 10 minut wcześniej – przywitaj się indywidualnie z dziećmi i z rodzicami.
    • Porozmawiaj chwilę po polsku: powiedz, czemu tu przyszli, co dziś będzie się działo, ile czasu razem spędzicie, opowiedz coś o sobie.
  • 🧊 Przygotuj ice breakery (kilka opcji!) – by dzieci się otworzyły i poznały nawzajem.

Sprawdź też: ⤵️

➡️ Co dalej po lekcji pokazowej?

Lekcja pokazowa się skończyła, rodzice są zadowoleni, a Ty nie wiesz, co zrobić? Przede wszystkim, nie zostawiaj ich samych sobie! Jeśli nie zebrałaś(-łeś) wcześniej danych kontaktowych do rodziców, to teraz jest pora, aby to zrobić. Polecamy też:

  • ℹ️ Poinformować rodzica o ofercie, rodzajach kursów, datach startu grup i sposobie zapisu.
  • 📞 Zadzwonić do rodzica po lekcji i zapytać o wrażenia.

Dzięki temu rodzic poczuje się zaopiekowany, a Ty nie będziesz się zanadto narzucać.

Sprawdź też:⤵️

Podsumowanie

Na koniec pamiętaj, każda lekcja pokazowa jest inna! Wszyscy to kiedyś przerabialiśmy lub będziemy przerabiać, a tylko praktyka czyni mistrza. 😉

Nadzór merytoryczny:

Małgorzata Czermińska metodyczka główna Early Stage

Małgorzata Czermińska – metodyczka główna Early Stage, autorka materiałów dydaktycznych do nauki angielskiego. Specjalizuje się w scenariuszach lekcji, grach pozwalających uczyć angielskiego słownictwa i gramatyki, a w swojej pracy opiera się na podejściu NVC (non-violent communication). Prowadzi szkolenia dla lektorów i metodyków. W wolnym czasie lubi słuchać muzyki, chodzić na koncerty, stand-upy, podróżować, pływać, a także zwyczajnie leniuchować.

Sylwia Sękowska metodyczka główna Early Stage

Sylwia Sękowska – metodyczka główna Early Stage, zajmuje się projektami metodycznymi, tworzeniem materiałów dydaktycznych, a także prowadzi webinaria dla rodziców i nauczycieli. W wolnym czasie lubi chodzić do teatru i na koncerty oraz podróżować.



Sprawdź też:⤵️


Chcesz dołączyć do Early Stage jako lektor?

Sprawdź aktualne oferty pracy!



Komentarze

Nauczycielskie spa mindfulness uwaznosc medytacja praca emocjonalna

Nauczycielskie spa dla ducha, czyli jak medytacja pomoże Ci zadbać o swój dobrostan

Czym jest medytacja? Jak praktykować mindfulness? Czy uważność to ucieczka od rzeczywistości? Na temat sposobów na zadbanie o swój dobrostan pisze metodyczka...
Czytaj więcej
Zrzut ekranu 2023 10 16 121135

Jak szybko odpocząć? Chwila relaksu da nauczyciela i nauczycielki

Hej nauczycielu, nauczycielko! Czy zdarza Ci się złapać na tym, że mówisz innym, żeby odpoczywali… a sam(a) nawet nie wiesz, jak odpocząć? Jeśli Twoja głowa ...
Czytaj więcej