Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym procesie kluczową rolę odgrywa współpraca lektorsko-metodyczna, czyli wspólne działanie lektorów i metodyków. Wbrew powszechnym skojarzeniom dobra współpraca tego typu nie polega na ocenianiu czy wytykaniu błędów, a na wspólnym rozwoju. Dowiedz się więcej!
Celem współpracy jest wymiana wiedzy, doświadczeń oraz najlepszych praktyk między lektorami i metodykami. Wszystko dla jak najlepszej optymalizacji procesu dydaktycznego, podnoszenia efektywności nauczania i ulepszania strategii pedagogicznych. Co można czerpać z takiej współpracy?
Wspólne dyskusje i wymiana pomysłów między lektorami a metodykami sprzyjają powstawaniu nowych, kreatywnych metod i form pracy z uczniami, które wykraczają poza schematy i pozwalają na lepsze dostosowanie zajęć do potrzeb uczniów.
Sprawdź też:
Mamy całą baza filmów z serii IT with Doti. To niezbędnik każdego lektora angielskiego. Dorota pokazuje genialne komputerowe tricki oszczędzające czas - przed, w trakcie i po lekcjach! Sprawdź poniżej:⤵️
Współpraca z doświadczonym metodykiem to dla lektora cenne źródło inspiracji i wsparcia. Pozwala na wymianę doświadczeń, rozwiązywanie problemów dydaktycznych i ciągły rozwój zawodowy nauczycieli, co z kolei przekłada się na większą motywację i zaangażowanie w pracę.
Sprawdź też:
Lekcje prowadzone przez dobrych, stale dokształcających się i otwartych na feedback nauczycieli są bardziej interesujące i angażujące dla uczniów! Współpraca lektorsko-metodyczna sprzyja tworzeniu takich właśnie zajęć, co pozytywnie wpływa na motywację uczniów i ich zaangażowanie w naukę języka angielskiego.
Sprawdź też:
Współpraca lektorsko-metodyczna buduje wzajemne zaufanie i szacunek między lektorami a metodykami. Pozwala na otwarty dialog i wymianę opinii, co z kolei sprzyja tworzeniu pozytywnej atmosfery w zespole i budowaniu lepszych relacji między nauczycielami.
Wyobraźmy sobie taki scenariusz.
1️⃣ Metodyk obserwuje lekcję prowadzoną przez lektora, zwracając uwagę na różne aspekty jego pracy, takie jak:
2️⃣ Po zakończeniu lekcji omawia z lektorem jej przebieg, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i uwagami.
3️⃣ Lektor ma możliwość zadawania pytań i wymiany doświadczeń – to obustronna współpraca!
4️⃣ Wspólnie wypracowują wnioski i planują działania mające na celu doskonalenie pracy i kompetencji lektora.
Ty, jako lektor, otrzymujesz rzetelną informację na temat swojej pracy, co pozwala Ci na rozpoznanie swoich mocnych i słabych stron. Poznajesz nowe metody dydaktyczne i możesz je wypróbować na swoich lekcjach. A do tego zyskujesz dawkę motywacji, uczniowie z kolei – nowe, ciekawsze, bardziej angażujące zajęcia.
Sprawdź też:
Pamiętaj, że obserwacje lekcji nie powinny być kojarzone z ocenianiem i krytyką. Ich celem jest wsparcie rozwoju lektora i pomoc w doskonaleniu jego warsztatu pracy.
W Early Stage współpraca lektorsko-metodyczna jest integralną częścią pracy nauczyciela. Regularne obserwacje lekcji i spotkania z metodykiem pozwalają młodym nauczycielom na szybkie nabycie niezbędnych umiejętności i kompetencji, co z kolei przekłada się na lepsze efekty nauczania.
Dodatkowo, lektorzy w Early Stage mają możliwość brania udziału w wielu szkoleniach i webinariach organizowanych przez naszych metodyków. Dzięki temu mogą nieustannie rozwijać swoje umiejętności i poznawać nowe metody i trendy w nauczaniu języka angielskiego.
Współpraca lektorsko-metodyczna to nie tylko wymiana wiedzy i doświadczeń, ale również realizowanie wspólnej pasji i zaangażowanie w nauczanie języka angielskiego. Dzięki tej współpracy nauczyciele mogą się od siebie uczyć, wzajemnie się inspirować i tworzyć coraz lepsze lekcje, które przynoszą wymierne korzyści dla uczniów.
Sprawdź też: